Fremtiden for danske containerfeederhavne

Fremtiden for danske containerfeederhavne

Kalundborg Havn inviterer politikere og transportører til debat på Danish Maritime Fair

Den internationale maritime udvikling buldrer fremad, og nu griber Kalundborg Havn muligheden for at
rejse debatten om fremtidens krav til en effektiv containerfeederhavn.

Det sker den 26. oktober kl. 13.30 på Kalundborg Havns messestand på den internationale fagmesse, Danish Maritime Fair i København..

- I en tid hvor kravene til den effektive containerfeederhavn stiger, er det oplagt og nødvendigt, at vi fårbelyst forhold, behov og vilkår for fremtidens containerhåndtering. Blandt andet ønsker vi at drøfte,
hvordan transportbranchen og politikerne bedst imødekommer udviklingen, så havnene kan bidrage tilvækst og beskæftigelse langt ud i fremtiden, siger initiativtager til debatten, Bent Rasmussen,havnedirektør på Kalundborg Havn.

\r\n

Og han uddyber:
- Containerfeederhavne er et vigtigt logistisk knudepunkt i en effektiv og vækstskabende transportkæde. Men spørgsmålet er, om Danmark er tilstrækkeligt gearet til at efterleve de krav, det internationaletransport-­ og logistikmarked stiller til samspillet mellem sø-­ og landtransporten og den eksisterende havneinfrastruktur.

\r\n

Med debatten ønsker Kalundborg Havn derfor at starte en konstruktiv dialog samtvende udfordringer, perspektiver og muligheder for containerfeederhavne med branchens aktører.

Debatpanelet består af MF og havne- og bæredygtighedsordfører, Lea Wermelin (S), Mogens Røigaard,COO hos Ancotrans, Jakob Svane, sekretrariatsleder hos Danske Havnevirksomheder, Ebbe Bisgaard,
Country Manager hos Unifeeder samt bestyrelsesformand på Kalundborg Havn, Jakob Beck Jensen, derser frem til at høre erhvervets og de øvrige aktørers indspil til debatten.

- Det maritime erhverv er en styrkeposition i Danmark, og det skal det fortsætte med at være. Herunder spiller håndtering af containere en stor rolle for en velfungerende transportkæde. Det ønsker vi at sætte fokus på, da vi mener, at vi har noget at byde ind med. Jeg glæder mig derfor til at åbne dialogen med vidende folk på området, da det er vigtigt, at vi i fællesskab finder holdbare løsninger på, hvordan vi ruster os bedst muligt på fremtiden, siger Jakob Beck Jensen, bestyrelsesformand på Kalundborg Havn.

Danish Maritime Fair samler den maritime branche i tre dage fra den 25. til den 27. oktober i  Lokomotivværkstedet i København.

20/10 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind