Førerløse skibe til debat

Førerløse skibe til debat

Er havnesektoren klar til autonom skibsdrift?, spørger Maritime Development Center på et arrangement i Svendborg den 26. september

Mange eksperter mener, det teknologisk vil være muligt at skibe kan sejle selv indenfor blot en kort årrække. Men om hele havnesektoren er klar til at håndtere dem, kommer til debat på på arrangementet, der vil handle om  alt andet end selve det autonome skib: havne, lodsning, søkort, etc. 
Og desuden om fænomenet i sin kontekst; virkeligheden hvori det autonome skib skal operere, herunder

  • Skal der til at være søfartskompetencer på land, der kan styre skibene? Og hvilke kompetencer er der egentlig behov for?
  • Det digitale farvand og havnene. Er eksisterende data og opmålinger præcise nok?
  • Hvem har ansvaret, når det autonome skib laver en skade på kajen? Hvad er kravene til havnenes, myndighedernes og agenternes digitale systemer? Og hvad med cyber sikkerheden?
  • Er  kommunikations og rapporteringssystemerne godt nok forberedte?

Eftermiddagen vil byde på oplæg om emnet af:
Per Sønderstrup, Kontorchef, Søfartsstyrelsen,
Søren Westerskov, Lodschef, DanPilot. 'Udfordringer ved testområdet for førerløse skibe'
Thomas Bangslund, Group Technical and Innovation Manager, Svitzer. 'Test case Svitzer Hermod'
Morten Sølvsten, Geodatastyrelsen
Flemming A. Christensen, Sensor Survey og
Bjarke Holm Hansen, Partner, CORE Advokatfirma. 'Juridiske aspekter ved autonom skibsfart'

-lipe

31/8 2017
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland