Førerløse skibe til debat

Førerløse skibe til debat

Er havnesektoren klar til autonom skibsdrift?, spørger Maritime Development Center på et arrangement i Svendborg den 26. september

Mange eksperter mener, det teknologisk vil være muligt at skibe kan sejle selv indenfor blot en kort årrække. Men om hele havnesektoren er klar til at håndtere dem, kommer til debat på på arrangementet, der vil handle om  alt andet end selve det autonome skib: havne, lodsning, søkort, etc. 
Og desuden om fænomenet i sin kontekst; virkeligheden hvori det autonome skib skal operere, herunder

  • Skal der til at være søfartskompetencer på land, der kan styre skibene? Og hvilke kompetencer er der egentlig behov for?
  • Det digitale farvand og havnene. Er eksisterende data og opmålinger præcise nok?
  • Hvem har ansvaret, når det autonome skib laver en skade på kajen? Hvad er kravene til havnenes, myndighedernes og agenternes digitale systemer? Og hvad med cyber sikkerheden?
  • Er  kommunikations og rapporteringssystemerne godt nok forberedte?

Eftermiddagen vil byde på oplæg om emnet af:
Per Sønderstrup, Kontorchef, Søfartsstyrelsen,
Søren Westerskov, Lodschef, DanPilot. 'Udfordringer ved testområdet for førerløse skibe'
Thomas Bangslund, Group Technical and Innovation Manager, Svitzer. 'Test case Svitzer Hermod'
Morten Sølvsten, Geodatastyrelsen
Flemming A. Christensen, Sensor Survey og
Bjarke Holm Hansen, Partner, CORE Advokatfirma. 'Juridiske aspekter ved autonom skibsfart'

-lipe

31/8 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind