Færgeleje 4 på vej på Hirtshals Havn

Færgeleje 4 på vej på Hirtshals Havn

Hirtshals Havn har netop sat ombygningen af Trailerkajen til Færgeleje 4 i gang. I dag er der en fast rampe, men med Fjord Lines investering i en ny og større katamaran, som skal erstatte HSC 'Fjord Cat', er det nødvendigt med en udvidelse og et mere fleksibelt færgeleje

I marts 2020 indsætter Fjord Line den nye katamaran mellem Hirtshals og Kristiansand. Den nye katamaran er både længere, bredere og har større maskinkraft end HSC 'Fjord Cat' der siden 2010 har besejlet ruten i sommersæsonen. Med den nye katamaran kan Fjord Line udvide sæsonen, samtidig med, at der også vil være kapacitet til lastbiler.

Ombygningen af Færgeleje 4 vil blive delt op i to etaper. Første etape er i øjeblikket i sin indledende fase, og vil være afsluttet i starten af april for at give plads til HSC 'Fjord Cat' og sommersejladsen. I forbindelse med første etape vil betonkonstruktionerne blive udført. Etape 2 vil blive påbegyndt til næste vinter, hvor der hovedsageligt vil være fokus på stålarbejdet, der omfatter broklap, ramper og passagerfaciliteter.

Der er en stram tidsplan for ombygningen af Færgeleje 4.

Teknisk chef ved Hirtshals Havn, Peter Ydesen, siger:
- Idet HSC 'Fjord Cat' kun sejler i sommersæsonen har vi mulighed for at udføre første del af anlægsarbejdet i vinterperioden, og dermed ikke påvirke driften. Dog betyder det samtidig, at vi arbejder indenfor en meget stram tidsplan for netop at sikre, at vi ikke påvirker opstarten af den normale drift. 

Det nye færgeleje gøres bredere og der monteres en broklap, og dermed vil det nye Færgeleje 4 være et mere fleksibelt færgeleje, hvilket gør det muligt for andre skibe også at anløbe.

-lipe

6/2 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien