Garvet shippingprofil bliver en nøglefigur i digitaliseringen af shippingbranchenMed et stærkt team af shippingprofiler, heribandt den nyansatte CCO Ole Daus-Petersen, er BlueKey godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af shippingbranchen

Garvet shippingprofil bliver en nøglefigur i digitaliseringen af shippingbranchen

Efter 30 års karriere i rederibranchen og som skibsmægler vil Ole Daus-Petersen nu være med til at digitalisere shippingindustrien, der på mange måder halter bagefter andre sektorer. Han har taget et overraskende spring til softwarehuset BlueKey i Odense, der som frontløber på sit felt rummer et stort vækstpotentiale

Den handelsuddannede Ole Daus-Petersen er vendt hjem fra en lang international shippingkarriere hos bl.a. Navigo Shipholding, Marenave Schiffahrts, J. Lauritzen og SSY og bopæl i Hong kong, New York, Tokyo, London og Hamburg.

Nu arbejder han som CCO i Odense hos et fremadstormende, men foreløbig mindre fynsk softwarefirma.

- I BlueKey så jeg en oplagt mulighed for at bruge min tunge erfaring både som mægler, operatør, rederi samt finansieringsdelen af shipping. Jeg kender alle aspekter inden for shipping, og det gør, at jeg kan stille de vigtige spørgsmål, som gør at de digitale værktøjer rent faktisk understøtter processerne i hverdagen. Det oplever jeg allerede, når vi sidder lægmand over for lægmand: Vi kan skræddersy og optimere løsningen til hver af vores kunder, og det er særdeles afgørende faktor for vores succes, siger Ole Daus-Petersen.

Generelt er billedet i tørlastindustrien, at aktørerne selv udvikler it til at håndtere egne data. Derudover køber man adgang til eksterne data på andre platforme.

Med BlueKey er det for første gang muligt for shippingindustriens aktører at koble alle relevante interne data (operationelle og historiske) sammen med mange forskellige eksterne datakilder og få ét samlet overblik på skærmen.

Hele shippingmarkedet står foran krav om kolossale forandringer i de kommende år; Lovmæssige krav om dekarbonisering er en voksende udfordring, både hvad angår flådernes brændstof og hvad angår den kul, og de olieprodukter de fragter. Samtidig debatterer shippingbranchen i stigende grad digitalisering.

Dermed beror kvaliteten af en handel ikke udelukkende på fragthandlerens erfaring, mavefornemmelse og netværk, men i højere grad på en samlet vurdering baseret på valide data, der tilsammen meget bedre kan sikre, at ordre vindes, og lasten transporteres til både en skarp og rentabel pris samt at der leveres til tiden.

Det kan være data som oliepriser, havnekapacitet, helligdage, renseudstyr til lastrum, vejrudsigter, fartøjers gennemsnitsfart, intensitet af anløb på havne, men også om gæld og tilgodehavender.

- Da jeg i sin tid var mægler, var omstændighederne omkring at afslutte en handel ikke i samme grad afhængig af mange forskellige faktorer, som det er tilfældet i dag. Derfor glæder jeg mig over at være med til at udvikle det her selskab og være med til at få markedsført et meget værdifuldt værktøj, som faciliterer bedre og mere nøjagtig analyser og dermed kan hjælpe til at optimere og skabe transparens i værdikæden, iagttager Ole Daus-Petersen, CCO i BlueKey.

Klimakrav udfordrer shippingbranchen

Marginalerne i handel med fragt i shippingbranchen er slankere end tidligere og markedet er med implementering af fragt derivat handel, med tiden blevet mere volatilt. Det har præget kulturen, investeringslysten og omstillingsparatheden:

- 'Hvorfor lave om på noget, der virker?' Den mentalitet møder man stadig meget i shippingbranchen, men samtidig vokser de uofficielle krav til branchen om at følge med i en teknologisk udvikling, som bliver mere og mere nærværende, konstaterer Ole Daus-Petersen.

Hele shippingmarkedet står foran krav om kolossale forandringer i de kommende år; Lovmæssige krav om dekarbonisering er en voksende udfordring, både hvad angår flådernes brændstof og hvad angår den kul, og de olieprodukter de fragter.

Med BlueKey er det for første gang muligt shippingindustriens aktører at koble alle relevante interne data sammen med mange forskellige eksterne datakilder og få ét samlet overblik på skærmen. Dermed beror kvaliteten af en handel ikke udelukkende på fragthandlerens erfaring, mavefornemmelse og netværk, men i højere grad på en samlet vurdering baseret på valide data, der tilsammen meget bedre kan sikre, at ordre vindes, og lasten transporteres til både en skarp og rentabel pris samt at der leveres til tiden.

Samtidig debatterer shippingbranchen i stigende grad digitalisering, f.eks. i en ny rapport* fra Danish Ship Finance, som konstaterer, at 'Shippingindustrien nærmer sig et vendepunkt, hvor' der er en tydelig tendens til øget digital tilpasning.

Indtil videre har dette været mest målrettet mod at reducere omkostninger, mens andre industrier har formået at skabe nye digitale forretningsmodeller, der leverer ekstra værdi og åbner muligheder for at hente indtjening ad andre åre end de traditionelle; Her kommer handel og informationsudveksling via digitale platforme især i fokus.

Enhver faggruppe ved, hvor frustrerende it-løsninger kan være, hvis de er udviklet af nogen, der ikke aner noget om branchen og derfor måske snarere modarbejder end understøtter arbejdsgangene.

Alt det vil BlueKey og deres kunder undgå. Med et stærkt team af shippingprofiler er organisationen godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af en ellers konservativ og relativ manuel branche som shippingbranchen.

Som de eneste på markedet for it til shipping er softwarehuset BlueKey også stiftet af en person med dyb brancheindsigt som tidligere broker og chartering manager; Steffen Johnstad-Møller. Herudover tæller investorkreds og bestyrelse også endnu en stærk shippingprofil i form af Jan Klingsholm med en fortid i bl.a. A.P. Møller - Mærsk og Torval Klaveness.

-hawin

 

* Læs mere om rapporten Shipping Market Review– May 2021, fra Danish Ship Finance

2/8 2021
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.