Genbrug rykker i værftsindustrien på Hirtshals Havn

Genbrug rykker i værftsindustrien på Hirtshals Havn

Genbrug og fokus på mere bæredygtige løsninger har i et godt stykke tid været på programmet i Hirtshals Yard, hvor man i dag sorterer i 19 forskellige fraktioner - eksempelvis lysstofrør, batterier, maling, spildolie, plastik, isolering, elektronik, beton, pap og mange andre. Flere tiltag er på vej





Som hos mange andre virksomheder, så var et af incitamenterne ved at optimere arbejdet med grøn omstilling og mere bæredygtige løsninger en økonomisk gevinst i form af salget af jern og metal til genbrug.

Hirtshals Yard tog for mange år siden skridtet videre med at sortere i forhold til ønsket om også at gøre noget godt for miljøet.
Denne proces bliver hele tiden justeret og tilpasset, for at sikre endnu bedre håndtering af affaldet.

Ifølge CEO ved Hirtshals Yard, Peter Jørgensen, så skal sorteringen og genbrug udvides yderligere:


- Når man arbejder inden for værftsindustrien og arbejder med at bryde ting ned, så er det nødvendigt at kunne affaldssortere i et stort antal fraktioner, og derfor er det også et område, som vil blive løbende udvidet.

- Et af de steder, hvor vi kan se en mulig for at udvide indsatsen, er ved fx bedre information til mandskabet på skibene. Besætningen på de skibe, som kommer igennem vores system, kommer ofte fra lande, som ikke har samme standard for affaldssortering som Denmark, og derfor er der stadig en del materialer, som ikke bliver genbrugt i den stil, som er muligt.
 

Fra og med 2023 vil virksomheder som Hirtshals Yard blive underlagt de samme regler om sortering som almindelige husstande.

Derfor er næste skridt her blandt andet sortering af kabysaffald, som i dag ofte bliver afleveret i en stor blanding af madaffald, glas, pap, metal, plast m.v.

 

-hawin

 

 






 
21/2 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien