Gevinster risikerer at ryge til udlandetAarhus Havns aktiviteter er årsag til mere end 17.000 arbejdspladser i hele Danmark.

Gevinster risikerer at ryge til udlandet

Arbejdspladser, fremgang og afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som nu risikerer at ryge til udlandet, mens havneudvidelsen er sat på pause. Det mener direktør i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch

Aarhus Havns udvidelse skal sættes på pause. Sådan lød det i onsdag den 19. juni fra partierne bag den aftale, der i første omgang gav grønt lys til projektet.

At udvidelsen af Aarhus Havn er sat på pause betyder, at de gevinster, der ellers ville komme erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet til gode, risikerer at gå tabt.

Sådan lyder meldingen fra Aarhus Havn. 

- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet.

- Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn.

Partierne understreger, at projektet ikke vil tages op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det.

Og den usikkerhed skaber problemer i en erhvervssammenhæng.

- Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren.

Hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn er for nuværende svært at sige.

Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde, for der er mange mennesker, hvis hverdag bliver påvirket af byrådets beslutning.

- Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt.

- Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.

-hawin

24/6 2024
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale