Gods sikrer vækst i Hirtshals Havn

Gods sikrer vækst i Hirtshals Havn

På trods af udfordringerne med coronakrisen, kan havnen se tilbage på et tilfredsstillende regnskabsår med vækst på godt tre procent inden for tre af sine centrale forretningssegmenter

Med en samlet omsætning på 71,2 mio. kr. og et regnskabsresultat på 4,6 mio. kr. i 2020, har Hirtshals Havn naturligvis kunnet mærke konsekvenserne af de samfunds- og grænselukninger, som regeringerne verden over har været nødsaget til at gennemføre for at begrænse spredningen af COVID-19. Men parallelt med at enkelte af havnens forretningsområder har været hårdt pressede, har pandemien ligeledes åbnet op for vækstmuligheder på andre områder.

Positive udsigter for gods via Hirtshals
I løbet af 2020 blev der samlet set transporteret 1,9 mio. tons gods over kajen i Hirtshals, hvilket er knap 100.000 tons mere sammenlignet med 2019. Hirtshals Havn har dermed oplevet en vækst i den samlede godsvolumen på 3,1 % i 2020.


Hver uge fragter ro/ro-skibet Mistral gods til Færøerne og Island

Hirtshals Havn har samtidig konstateret en positiv fremgang inden for godstrafikken, hvor der i 2020 blev overført i alt 144.000 enheder. Således er antallet af lastbiler og løstrailere steget med 2,1 % fra 2019 til 2020. Denne udvikling inden for godstrafikken viser med al tydelighed, at trafikken via Hirtshals stiger, så snart der frigives kapacitet til lastbilerne på færgerne.

- Der er ingen tvivl om, at 2020 har været et år, hvor Hirtshals Havn, ligesom en lang række andre virksomheder, har været ramt af nogle hårde og ukontrollerbare omstændigheder. Samtidig har 2020 imidlertid også været et år, hvor vi har fået tydelige beviser for, at grundlaget for vækst inden for godstrafik via Hirtshals er til stede, siger bestyrelsesformand ved Hirtshals Havn Anker Laden-Andersen.

Færre biler og flere laks
I kontrast til godstrafikken står bil- og passagertrafikken, som har været hårdt ramt af såvel de nordiske som europæiske grænselukninger. På dette område har Hirtshals Havn oplevet et fald på 59,1 % i forhold til 2019 - et fald som dog forventes at være af forbigående karakter.

2020 har ligeledes været et bemærkelsesværdigt hårdt år for fiskerisektoren, idet nedlukningerne i henholdsvis Italien, Spanien og Frankrig har begrænset afsætningen af højkvalitetsfisken fra Skagerrak og Hirtshals i længere perioder af året. Modsat har Hirtshals Havn igen i 2020 oplevet en fremgang på tilførslerne af laks, hvor den samlede værdi af tilførslerne nåede 1,48 mia. kr. For andet år i træk er Hirtshals Havn derved den havn i Danmark, som har den største værdi af tilført fisk.


Slagteskibet Norwegian Gannet kommer ugentligt med laks til Hirtshals

Hirtshals Havn ser lyst på fremtiden
- Efter et år med svigtende indtægter må havnens omsætning på 71,2 mio. kr., hvilket - set i lyset af COVID-19 - kun er en tilbagegang på ca. 6 % i forhold til 2019, betragtes som tilfredsstillende. Vi ser dermed positivt på fremtiden, og glæder os til at snarligt at kunne føre nogle af vores udviklingsplaner ud i livet, slutter Anker Laden-Andersen.

Allerede nu kan Hirtshals Havn spore positive indikationer for det igangværende år. På årets to første måneder har havnen nemlig oplevet en stigning på hele 11,1 % i den samlede godsvolumen og en stigning på 1,2 % i landingen af fisk i forhold til samme tid sidste år.

-lipe

15/4 2021
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere