Godt år for Copenhagen Malmö Port

Godt år for Copenhagen Malmö Port

Krydstogtsegmentet slog igen rekord og bidrog stærkt til den øgede omsætning i CMP, blandt andet takket være den nyåbnede krydstogtskaj i Visby

2018 blev et godt år for Copenhagen Malmö Port, CMP. Omsætningen steg med godt otte procent fra 839 MSEK til 908 MSEK. Krydstogtsegmentet slog igen rekord og bidrog stærkt til den øgede omsætning, blandt andet takket være den nyåbnede krydstogtskaj i Visby. Sammenlagt blev driftsresultatet forbedret med 32 MSEK og endte på 110 MSEK. Godsmængderne udgjorde samlet 15,1 mio. tons sammenlignet med 15,5 mio. i 2017.

 

CMP’s omsætning for 2018 endte på 908 MSEK mod 839 MSEK i 2017. Driftsresultatet blev 110 MSEK mod 78 MSEK i 2017, hvilket giver en overskudsgrad på 12,2 procent sammenlignet med 9,3 procent året forinden. Nettoresultatet udgjorde 46,7 MSEK mod 26,3 MSEK i 2017. I løbet af året håndterede CMP 15,1 mio. tons gods mod 15,5 mio. tons i 2017. 

-  2018 var et godt og stærkt år for CMP. Selv om vi kan se visse volumenfald, eksempelvis for oliesegmentet, så går samtlige virksomhedsområder samlet set frem med øgede overskudsgrader. Jeg anser det som et resultat af det store arbejde, vi har gjort for at fokusere på de rigtige ting, arbejde mere effektivt og drage fordel af de forretningsmuligheder, der er opstået, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port. 

-  Den største enkeltstående årsag til fremgangen, både hvad angår salg og indtjening, er knyttet til krydstogtvirksomheden. I april måned 2018 åbnede CMP den nye krydstogtskaj i Visby. Dette, i kombination med større skibe og flere anløb til både København og Malmö, betød, at CMP modtog 953.000 passagerer i løbet af sæsonen, konkluderer Barbara Scheel Agersnap. 

CMP styrker dermed sin position som den førende krydstogtdestination i Nordeuropa. Samtidig steg også RoRo-mængderne i 2018 til 298.000 enheder. En af forklaringerne på dette er de muligheder, der findes i Malmø for at omlaste gods mellem forskellige typer trafik som skibe, lastbiler og tog.

-hawin

 
5/4 2019
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året