Godt år for Copenhagen Malmö Port

Godt år for Copenhagen Malmö Port

Krydstogtsegmentet slog igen rekord og bidrog stærkt til den øgede omsætning i CMP, blandt andet takket være den nyåbnede krydstogtskaj i Visby

2018 blev et godt år for Copenhagen Malmö Port, CMP. Omsætningen steg med godt otte procent fra 839 MSEK til 908 MSEK. Krydstogtsegmentet slog igen rekord og bidrog stærkt til den øgede omsætning, blandt andet takket være den nyåbnede krydstogtskaj i Visby. Sammenlagt blev driftsresultatet forbedret med 32 MSEK og endte på 110 MSEK. Godsmængderne udgjorde samlet 15,1 mio. tons sammenlignet med 15,5 mio. i 2017.

 

CMP’s omsætning for 2018 endte på 908 MSEK mod 839 MSEK i 2017. Driftsresultatet blev 110 MSEK mod 78 MSEK i 2017, hvilket giver en overskudsgrad på 12,2 procent sammenlignet med 9,3 procent året forinden. Nettoresultatet udgjorde 46,7 MSEK mod 26,3 MSEK i 2017. I løbet af året håndterede CMP 15,1 mio. tons gods mod 15,5 mio. tons i 2017. 

-  2018 var et godt og stærkt år for CMP. Selv om vi kan se visse volumenfald, eksempelvis for oliesegmentet, så går samtlige virksomhedsområder samlet set frem med øgede overskudsgrader. Jeg anser det som et resultat af det store arbejde, vi har gjort for at fokusere på de rigtige ting, arbejde mere effektivt og drage fordel af de forretningsmuligheder, der er opstået, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port. 

-  Den største enkeltstående årsag til fremgangen, både hvad angår salg og indtjening, er knyttet til krydstogtvirksomheden. I april måned 2018 åbnede CMP den nye krydstogtskaj i Visby. Dette, i kombination med større skibe og flere anløb til både København og Malmö, betød, at CMP modtog 953.000 passagerer i løbet af sæsonen, konkluderer Barbara Scheel Agersnap. 

CMP styrker dermed sin position som den førende krydstogtdestination i Nordeuropa. Samtidig steg også RoRo-mængderne i 2018 til 298.000 enheder. En af forklaringerne på dette er de muligheder, der findes i Malmø for at omlaste gods mellem forskellige typer trafik som skibe, lastbiler og tog.

-hawin

 
5/4 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien