Grenaa Havn går all-in på landstrøm Her ser man hvor Grenaa Havn planlægger at placere nye landstrømsanlæg ved den kommende havneudvidelse.

Grenaa Havn går all-in på landstrøm

De største installationsfartøjer, skibe og rigge er sikret grøn strøm på Grenaa Havn langt ind i fremtiden. Havnen har netop investeret i 18 megawatt landstrøm og kickstartet etableringen af en omfattende el-infrastruktur, der sikrer fleksible tilkoblingsmuligheder for mobile landstrømsanlæg

- På Grenaa Havn har vi valgt at gå 'all-in' på landstrøm. Det betyder, at vi opgraderer vores nuværende udbud fra 2 MW til 18 MW, for at fremtidssikre forsyningen af grøn strøm til bl.a. installationsfartøjer fra offshore vindindustrien og borerigge. Vi har en målsætning om at tage vores del af ansvaret for den grønne omstilling. Derfor vil vi fremme overgangen fra diesel til el ved at tilbyde strømløsninger til vores kunder, men også ved at elektrificere egen havnedrift, fortæller Henrik Carstensen, CEO, Grenaa Havn.

Havvindmølleparker kræver strøm

Brancheforeningen for vindkraft, WindEurope, kunne i 2020 konstatere en rekordstor investering i europæisk havvind på 196 milliarder kroner. Dette er en udvikling, som Danmark også er en del af, konstaterer Theis Gisselbæk, CCO på Grenaa Havn:

- Danmark står overfor en etablering af flere nye havvindmølleparker, blandt andet Hesselø Havvindmøllepark - Grenaa Havns kommende nabo i Kattegat. Derfor er det vigtigt for os at kunne tilbyde landstrøm til installationsskibe i forbindelse med etableringen af disse store havvindmølleprojekter.

Theis Gisselbæk, CCO på Grenaa Havn står ved siden af havnens nuværende landstrømsanlæg.   

- Når installationsskibe, borerigge og andre fartøjer tilkobles landstrøm reduceres CO2-udledningen, men også vedligeholdelsesomkostningerne ombord. Energiproduktionen er en af de mest omkostningstunge dele ved driften af offshore-fartøjer, dermed er det en gevinst at kunne slukke motoren og tilkoble den strøm i stedet.

El-infrastruktur udrulles på havnen

De 18 MW bliver tilgængelige på havnen til sommeren 2021. Dernæst påbegyndes etableringen af et forsyningssystem, hvor skibe, rigge og havnens egne eldrevne maskiner tilkobles via mobile landstrømsanlæg. 

- Vi kommer til at lægge landstrøm ind ved vores nye havneudvidelse. Det er helt oplagt, da den bliver velegnet til servicering af offshore-installationer, stacking og test af Power-to-X-teknologi. Bagefter opgraderes vores øvrige kajer med landstrøm. Vi kigger ind i en investering på landstrømanlæg nummer to, og vi er klar til at investere i flere anlæg så snart behovet opstår, afslutter Theis Gisselbæk.    

-hawin

22/3 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien