Gråkjær ser et stort potentiale i danske havne

Gråkjær ser et stort potentiale i danske havne

Danmark er et foregangsland for vindenergi, og udviklingen i industrien går stærkt. Det mærker man også hos den danske totalentreprenør Gråkjær, der lige nu opfører flere projekter i danske havne. Potentialet er stort, vurderer virksomhedens investeringschef Mogens Nitschke

- Vindmøllernes komponenter bliver flere og større, og det giver logistiske udfordringer, når de skal transporteres på landevejene. Derfor er de danske havne blevet et vigtigt knudepunkt for vindindustriens producenter og underleverandører. Helt konkret oplever vi en stigende efterspørgsel fra virksomheder, der ønsker at etablere i og omkring danske udskibningshavne.

- Vi ser et stort potentiale og er klar til at investere i udviklingen, siger investeringschef hos Gråkjær Mogens Nitschke og fortæller samtidig, at man trods interessen mærker en vis tilbageholdenhed hos nogle byggekunder.

- Flere forholder sig afventende på grund af den usikkerhed, der har præget byggebranchen gennem længere tid. Som investor kan vi fjerne usikkerheden ved at tilbyde en løsning, hvor virksomheden kan leje fremfor at eje. Det sikrer fleksibilitet og et økonomisk råderum, da risikoen ligger hos os og ikke hos virksomheden, forklarer han.

 Investeringschef hos Gråkjær Mogens Nitschke.

Senest har Gråkjær indgået en 20-årig lejeaftale med Comtec Carl Backs, der er leverandør af arbejdstøj og sikkerhedsudstyr. Virksomheden forventer at flytte ind i det nybyggede domicil på Esbjerg Havn ved årsskiftet 2023-2024.

- Selvom vi lejer, får vi mange af de fordele, vi ville have haft som ejer. Vi får en bygning, der bliver bygget efter vores ønsker, men vi slipper for finansieringen samt de usikkerheder, der ellers typisk er forbundet med et byggeri”, fortæller CEO og partner i Comtec Carl Backs Morten Espersen. Det 4.600 kvm store domicil kommer til at rumme både administration, butik og lager.

”Vi har flere spændende havneprojekter i støbeskeen og er i en god dialog med flere industrihavne i det danske om mulighederne for at kunne understøtte særligt vindindustriens leverandører, siger Mogens Nitschke.

Udover flere projekter på Esbjerg Havn har Gråkjær bygget lagerhaller for shipping- og logistikvirksomheden SDK Shipping på Aarhus Havn, samt en xxl-produktionshal for Bladt Industries på Odense Havn.

Bladt Industriesxxl-produktionshal på Odense Havn.

Derudover bygges der i øjeblikket for Munck Havne og Anlæg i Ydre Nordhavn i København en ny værkstedsbygning.

-hawin

11/7 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien