Grøn opladning i HirtshalsDen nye ladestation består af tre lynladere på 400 kW, som kan oplade seks el-lastbiler samtidig.

Grøn opladning i Hirtshals

Det er nu blevet væsentligt lettere for vognmænd at oplade deres eldrevne lastbiler. Hirtshals Havn har åbnet Danmarks største ladestation til el-lastbiler, og det er ikke kun en fordel for vognmændene. Ladestationen bidrager også til at styrke Hirtshals Havns position som et særdeles vigtigt trafikknudepunkt for godstransport i Nordeuropa

Der er behov for flere ladestationer til lastbiler, der kører på el, for antallet af eldrevne lastbiler vil stige betydeligt i de kommende år.

Derfor åbnede E.ON Drive Infrastructure i samarbejde med Hirtshals Havn og Hirtshals Transport Center onsdag Danmarks største ladestation til el-lastbiler ved netop Hirtshals Transport Center.
 
- Åbningen af ladestationen giver vognmændene helt nye muligheder for at benytte eldrevne lastbiler, når de transporterer gods over lange afstande.

- Indtil videre har vognmændene kun haft mulighed for at lade op ved egne depoter, men det skal naturligvis være let at oplade lastbilerne – ellers vil de være tilbageholdende med at investere i el-lastbiler. Med de nye ladestandere i transportcentret yder vi et vigtigt bidrag til at gøre transportsektoren grønnere, siger Head of Transport & Logistics Michael Langballe fra Hirtshals Havn.

Havnen er en del af Jyllandskorridoren, som er en af de vigtigste transportkorridorer mellem Norge, Sverige og Centraleuropa og deltager dermed også i projektet Grønn Jyllandskorridor, som har til formål at bidrage til udviklingen af en mere effektiv og miljøvenlig transport. 

Det blev formand for Folketingets Transportudvalg, Rasmus Prehn, og Borgmester Søren Smalbro, der skulle lade den første lastbil. Lotte Vang, chef for grøn omstilling i Hjørring Kommune, fik lov at lade den første bus.

Den nye ladestation er et vigtigt initiativ for at nedbringe udledningen af drivhusgasser fra transportsektoren, der udgør omkring en fjerdedel af Europas samlede CO2-udledning.

Den nye ladestation består af tre lynladere på 400 kW, som kan oplade seks el-lastbiler samtidig. Standerne kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er på plads.
 
- Ladestationen sikrer, at det bliver mere attraktivt for vognmændene at anvende et alternativ til dieseldrevne lastbiler, for nu kan de lade lastbilerne op, inden de kører ombord på en færge, eller når de har forladt en færge og skal køre mod syd.

- Som et af de vigtigste knudepunkter mellem Norge og Danmark og det øvrige europæiske kontinent styrker placeringen af ladestationen i netop Hirtshals også mulighederne for at servicere det norske marked og Nordatlanten, siger Michael Langballe.

Tager ansvar for grøn omstilling
Etableringen af de nye ladestandere er endnu et bevis på, at Hirtshals Havn bidrager til den grønne omstilling af godstransporten.

Ladestationen er nemlig langt fra det eneste initiativ fra havnen og taler direkte ind i havnens klare målsætning om at blive den grønneste havn i Europa.

Et centralt element heri er at gøre Hirtshals Havn til et knudepunkt for produktion og forbrug af grøn energi.
 
Senere på året åbner et af Danmarks første tankanlæg med flydende naturgas (LNG) til lastbiler således også på Hirtshals Havn. LNG-anlægget sikrer, at vognmændene får endnu et alternativ til diesel.

- Transportsektoren tager i stigende grad hensyn til klimaet ved at skære ned på CO2-udledningerne, og når vi i Hirtshals kan tilbyde både hurtige ladestandere og flydende naturgas til lastbiler, bliver vi endnu mere attraktive for de virksomheder, der transporterer gods.

Vi er med helt i front, når det gælder alternativer til traditionelle brændstoffer, men vores ambitioner rækker endnu videre, og vi kommer til at tage flere initiativer i de kommende år, siger Hirtshals Havns CEO Per Holm Nørgaard.
 
Åbningen af ladestationen onsdag skete med deltagelse af blandt andre adm. direktør Anders Krag, E.ON Drive Infrastructure Denmark, formand for Folketingets Transportudvalg Rasmus Prehn, samt Lotte Vang, chef for grøn omstilling, Hjørring Kommune, som alle holdt taler ved ladestanderne.

-hawin

4/10 2023
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras