Grønlandstrafikken til Aarhus i gang

Grønlandstrafikken til Aarhus i gang

Fredag den 12. juni anløb det grønlandske rederi Royal Arctic Line for første gang nogensinde havnen i Aarhus i fast rutefart. Med det nye samarbejde ønsker det grønlandske rederi at gøre det lettere at handle med Grønland, og for Aarhus Havn er det samtidig et resultat af mange års indsats for at få grønlandstrafikken til Aarhus

Det nye samarbejde er blevet muliggjort af, at Royal Arctic Line har indgået en samsejlingsaftale med det islandske rederi Eimskip, der i forvejen har flere ruter til Aarhus. De to rederier har sammen investeret i tre splinternye containerskibe, der skal sejle i fast ugentlig rutefart i det skandinaviske og nordatlantiske område.

Havnedirektør Thomas Haber Borch peger på, at det nye samarbejde med ét forbinder Grønland til det meste af verdensmarkedet på grund af Aarhus Havns finmaskede rutenet. Eksporten fra Grønland tilgodeses ved at have langt flere valgmuligheder via Aarhus for de produkter, der kan gå direkte ud med de mange forbindelser, som Aarhus Havn tilbyder.

Desuden er der gode myndighedsfaciliteter til behandling af gods til reeksport og transit i Aarhus, og det skaber muligheder for mere direkte eksport fra Grønland.

- Vi har glædet os til at byde Royal Arctic Line velkommen til Aarhus. Og vi vil bestræbe os på, at rederiet får en positiv oplevelse af være kunde i en af Europas mest effektive containerhavne, hvor vi vil servicere dem med nogle af verdens største containerkraner. Det er et stort skridt for Aarhus Havn, og jeg håber, at det vil opleves som et rigtigt skridt for hele Grønland, siger Thomas Haber Borch.

Mere fleksibel tilgang og øget konkurrence
Udover at Aarhus havn har mange skibsforbindelser ud i verden, har Royal Arctic Line lagt vægt på, at Aarhus´ beliggenhed vil sikre en mere optimal kørselslogistik og forbedrede pakhus- og lagerforhold, som kan reducere omkostningerne. Grønland har historisk været bundet af meget lange aftaler om anløb i én og samme havn. Med det nye setup er der mulighed for en mere fleksibel tilgang til leverandører og operatører og dermed øget konkurrence.

-Hos Aarhus Havn har vi ikke behov for eksklusivitet. Vi har det fint med at gøre os fortjent til at være den udvalgte havn og har derfor intet behov for at fungere som ny basishavn for grønlandstrafikken, fastslår Thomas Haber Borch.

-lipe

12/6 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien