
Guldborgsund og Vordingborg havne deltager i stort EU-finansieret miljøprojekt
Deltagere fra fem lande samarbejder om at nedbringe Co2-udslip fra erhvervshavne
Af Lisbeth Petersen
I begyndelsen af november mødtes deltagerne for første gang i Præstø for officielt at skyde projekt DUAL Ports i gang. Det er EUs Interreg North Sea Programme, NSR, som har til formål at fremme grønne løsninger med bl.a. produkter, services og processer, der finansierer projektet med omkring 58,5 millioner kroner, og formålet er initiativer, der kan reducere Co2-udslippet fra erhvervshavne i Nordsøregionen.
Ud over Vordingborg og Guldborgsund havne og Vordingborg Erhverv deltager havne og myndigheder fra Belgien, Holland, Skotland og Tyskland i det treårige projekt, hvor deltagerne skal arbejde med i alt otte miljøforbedrende pilotprojekter.
Vordingborg Havn vil fokusere på, hvordan man kan bruge overskydende jord fra anlægsprojekter, så man undgår lange vejtransporter til deponering. Det er et projekt, havnen allerede har gjort sig erfaringer med i forbindelse med den igangværende udvidelse af havneområdet.
I Guldborgsund skal der arbejdes med muligheden for at reducere svovl-, NOx- og CO2 udslip ved at etablere en terminal med LNG (kondenseret naturgas) ud for Orehoved Havn. Terminalen vil både kunne servicere lokale virksomheder og skibstrafik og vil på længere sigt også kunne servicere tung vejtrafik.
Og Emden havn i Tyskland skal arbejde på at reducere 20 procent af energiforbruget på lys.
- Dual Ports handler om at gøre noget – noget, som kan skabe synlige resultater, der kan overføres og bruges af andre erhvervshavne, sagde Christian Byrith fra NSR til kick-offmødet i Præstø.
Små havne skal supplere de store
De to danske havne deltager i projektet som en naturlig forlængelse af et allerede godt fungerende netværkssamarbejde med nogle af de øvrige deltagere. Og direktør Suanne Kruse Sørensen for Vordingborg Erhverv, som er ansvarlig for formidling af projektets resultater, er glad for både de miljømæssige perspektiver og muligheden for at markedsføre de to havne i det sydlige Danmark.
- Vi skal hele tiden udvikle os, og projektet giver os mulighed for at skabe endnu mere opmærksomhed om havnenes betydning for hele området og de erhvervsmuligheder, der følger med, sagde Susanne Kruse.
Paul Gerard, som er direktør i Oostende Havn i Belgien, lagde vægt på, at de medvirkende havne ikke skal konkurrere med de store havne, men til gengæld supplere de store spillere:
- Der er et stort markedspotentiale, som af forskellige årsager ikke dækkes af de store havne, og DUAL Ports skal medvirke til, at de mindre havne kan spare på både de økonomiske og miljømæssige omkostninger, så de bliver mere bæredygtige og fortsat kan løfte opgaven i fremtiden.