Guldborgsund og Vordingborg havne deltager i stort EU-finansieret miljøprojekt
Vordingborg Havn er allerede gået i gang med at genanvende overskydende jord fra anlægsprojekter, og det arbejde skal nu videreudvikles som en del af det fælleseuropæiske miljøprojekt, Dual Ports.

Guldborgsund og Vordingborg havne deltager i stort EU-finansieret miljøprojekt

Deltagere fra fem lande samarbejder om at nedbringe Co2-udslip fra erhvervshavne

Af Lisbeth Petersen

I begyndelsen af november mødtes deltagerne for første gang i Præstø for officielt at skyde projekt DUAL Ports i gang. Det er EUs Interreg North Sea Programme, NSR, som har til formål at fremme grønne løsninger med bl.a. produkter, services og processer, der finansierer projektet med omkring 58,5 millioner kroner, og formålet er initiativer, der kan reducere Co2-udslippet fra erhvervshavne i Nordsøregionen.

Ud over Vordingborg og Guldborgsund havne og Vordingborg Erhverv deltager havne og myndigheder fra Belgien, Holland, Skotland og Tyskland i det treårige projekt, hvor deltagerne skal arbejde med i alt otte miljøforbedrende pilotprojekter.

Vordingborg Havn vil fokusere på, hvordan man kan bruge overskydende jord fra anlægsprojekter, så man undgår lange vejtransporter til deponering. Det er et projekt, havnen allerede har gjort sig erfaringer med i forbindelse med den igangværende udvidelse af havneområdet.

I Guldborgsund skal der arbejdes med muligheden for at reducere svovl-, NOx- og CO2 udslip ved at etablere en terminal med LNG (kondenseret naturgas) ud for Orehoved Havn. Terminalen vil både kunne servicere lokale virksomheder og skibstrafik og vil på længere sigt også kunne servicere tung vejtrafik.

Og Emden havn i Tyskland skal arbejde på at reducere 20 procent af energiforbruget på lys.

- Dual Ports handler om at gøre noget – noget, som kan skabe synlige resultater, der kan overføres og bruges af andre erhvervshavne, sagde Christian Byrith fra NSR til kick-offmødet i Præstø.

Små havne skal supplere de store

De to danske havne deltager i projektet som en naturlig forlængelse af et allerede godt fungerende netværkssamarbejde med nogle af de øvrige deltagere. Og direktør Suanne Kruse Sørensen for Vordingborg Erhverv, som er ansvarlig for formidling af projektets resultater, er glad for både de miljømæssige perspektiver og muligheden for at markedsføre de to havne i det sydlige Danmark.

- Vi skal hele tiden udvikle os, og projektet giver os mulighed for at skabe endnu mere opmærksomhed om havnenes betydning for hele området og de erhvervsmuligheder, der følger med, sagde Susanne Kruse.

Paul Gerard, som er direktør i Oostende Havn i Belgien, lagde vægt på, at de medvirkende havne ikke skal konkurrere med de store havne, men til gengæld supplere de store spillere:

- Der er et stort markedspotentiale, som af forskellige årsager ikke dækkes af de store havne, og DUAL Ports skal medvirke til, at de mindre havne kan spare på både de økonomiske og miljømæssige omkostninger, så de bliver mere bæredygtige og fortsat kan løfte opgaven i fremtiden.

 

16/12 2016
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU