Guldborgsund og Vordingborg havne deltager i stort EU-finansieret miljøprojekt
Vordingborg Havn er allerede gået i gang med at genanvende overskydende jord fra anlægsprojekter, og det arbejde skal nu videreudvikles som en del af det fælleseuropæiske miljøprojekt, Dual Ports.

Guldborgsund og Vordingborg havne deltager i stort EU-finansieret miljøprojekt

Deltagere fra fem lande samarbejder om at nedbringe Co2-udslip fra erhvervshavne

Af Lisbeth Petersen

I begyndelsen af november mødtes deltagerne for første gang i Præstø for officielt at skyde projekt DUAL Ports i gang. Det er EUs Interreg North Sea Programme, NSR, som har til formål at fremme grønne løsninger med bl.a. produkter, services og processer, der finansierer projektet med omkring 58,5 millioner kroner, og formålet er initiativer, der kan reducere Co2-udslippet fra erhvervshavne i Nordsøregionen.

Ud over Vordingborg og Guldborgsund havne og Vordingborg Erhverv deltager havne og myndigheder fra Belgien, Holland, Skotland og Tyskland i det treårige projekt, hvor deltagerne skal arbejde med i alt otte miljøforbedrende pilotprojekter.

Vordingborg Havn vil fokusere på, hvordan man kan bruge overskydende jord fra anlægsprojekter, så man undgår lange vejtransporter til deponering. Det er et projekt, havnen allerede har gjort sig erfaringer med i forbindelse med den igangværende udvidelse af havneområdet.

I Guldborgsund skal der arbejdes med muligheden for at reducere svovl-, NOx- og CO2 udslip ved at etablere en terminal med LNG (kondenseret naturgas) ud for Orehoved Havn. Terminalen vil både kunne servicere lokale virksomheder og skibstrafik og vil på længere sigt også kunne servicere tung vejtrafik.

Og Emden havn i Tyskland skal arbejde på at reducere 20 procent af energiforbruget på lys.

- Dual Ports handler om at gøre noget – noget, som kan skabe synlige resultater, der kan overføres og bruges af andre erhvervshavne, sagde Christian Byrith fra NSR til kick-offmødet i Præstø.

Små havne skal supplere de store

De to danske havne deltager i projektet som en naturlig forlængelse af et allerede godt fungerende netværkssamarbejde med nogle af de øvrige deltagere. Og direktør Suanne Kruse Sørensen for Vordingborg Erhverv, som er ansvarlig for formidling af projektets resultater, er glad for både de miljømæssige perspektiver og muligheden for at markedsføre de to havne i det sydlige Danmark.

- Vi skal hele tiden udvikle os, og projektet giver os mulighed for at skabe endnu mere opmærksomhed om havnenes betydning for hele området og de erhvervsmuligheder, der følger med, sagde Susanne Kruse.

Paul Gerard, som er direktør i Oostende Havn i Belgien, lagde vægt på, at de medvirkende havne ikke skal konkurrere med de store havne, men til gengæld supplere de store spillere:

- Der er et stort markedspotentiale, som af forskellige årsager ikke dækkes af de store havne, og DUAL Ports skal medvirke til, at de mindre havne kan spare på både de økonomiske og miljømæssige omkostninger, så de bliver mere bæredygtige og fortsat kan løfte opgaven i fremtiden.

 

16/12 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind