Hanstholm Havn bliver servicehavn for vindmølle-skibe

Hanstholm Havn bliver servicehavn for vindmølle-skibe

Havnen har fra denne måned indgået samarbejdsaftale med den dansk-norske koncern, Integrated Wind Solutions og bliver tilknytningshavn for seks specialfartøjer. Det første er allerede ankommet til Hanstholm

Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havn, der ser et stort potentiale i projekter for grøn omstilling og derfor tror på, at aftalen kan være et afsæt til flere spændende opgaver i relation til blandt andet havvind i Nordsøen.

Wind Solutions (IWS), der tilbyder integrerede serviceløsninger til havvindmølleparker, er er børsnoteret i Norge og har hele seks såkaldte CSOV-service i ordrebogen, hvoraf det første netop er ankommet til Hansholm Havn.

Skibet, der bærer navnet ’IWS Skywalker’, vil den kommende tid blive klargjort og døbt i Hanstholm Havn, hvorefter det er klar til at sætte kurs mod serviceopgaver på Europas største havvindmøllepark på Dogger Bank.

’IWS Skywalker’ afgik i slutningen af december fra det kinesiske skibsværft CMHI Haimen Shipyard, hvor det netop er bygget færdig. De øvrige fem IWS-skibe er efter planen sejlklare fra værftet i Kina inden for et par år – og bliver leveret løbende.

Alle seks IWS-skibe skal efter planen lejes ud til service- og vedligeholdelsesopgaver ved off-shore havvindmølleparker rundt i Europa. De er alle hybridskibe af typen ’Walk-to-Work’, der er specialbyggede til effektive offshore-operationer.

Ombord har hvert skib en indbygget gangbro, der kan agere serviceplatform på havet ved at skabe forbindelse mellem skib og mølle så ser-viceteknikere kan bevæge sig sikkert mellem skib og mølle.

 Foto: Bjarne Nørby.

Hanstholm som tilknytningshavn
Rollen for Hanstholm Havn er at stå klar som fast tilknytningshavn, når de seks IWS-skibene skal have udført serviceopgaver ombord eller mobiliseres til nye opgaver ved offshore hav-vindmølleparker på det europæiske marked.

Her kigger IWS især mod UK, Tyskland, Frankrig, Polen og Danmark, hvor koncernen finder Hanstholm interessant på grund af sin strategiske plassering og umiddelbare nærhed.

At Hanstholm er interessant for IWS-koncernen begrunder direktør i IWS Services A/S, Jesper Uhre Larsen desuden med havnens fleksibilitet, adgang til grøn strøm og områdets mange servicevirksomheder:

- Det vigtigste for et samarbejde mellem IWS og Hanstholm Havn er den fleksibilitet, som hav-nen kan tilbyde, og som gør det muligt at udvide vores aktiviteter i takt med leveringen af vores flåde og de serviceprojekter, der kommer til, siger han og fortsætter:

- Her spiller de mange virksomheder på og omkring havnen også en rolle, da de har potentiale til at indgå i mobilisering og planlægning af større drift- og vedligeholdelsesopgaver for IWS.

- Derudover er det også et vigtigt parameter, at havnen kan levere grøn strøm til vores skibe, fordi IWS udelukkende beskæftiger sig med aktiviteter, der omhandler vedvarende energi, lige-som de seks skibe i IWS-flåden alle bliver hybridskibe, der kan sejle på strøm.

-lipe

20/2 2024
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras