Hanstholm Havn konsoliderer sig

Hanstholm Havn konsoliderer sig

Hanstholm Havn hev fisk til havnen for 1,1 milliarder kroner i 2019. Det er rekord, og havnen befæster dermed sin position som Danmarks største konsumfiskerihavn. Nu ser havnen ind i næste vækstfase, hvor den store havneudvidelse til en samlet værdi af godt 600 millioner kroner forventes afsluttet til august

Bestyrelsen i Hanstholm Havn afholdt for nylig årets første fysiske bestyrelsesmøde, og der var tilfredshed med regnskabet for 2019 samt den foreløbige udvikling i 2020.

Havnen opnåede i 2019 en bruttofortjeneste på 26,2 millioner kroner mod 25,5 millioner kroner året før, mens resultat før skat landede på 7,9 millioner kroner mod 6,2 millioner kroner året før svarende til en fremgang på 28 procent. Både bestyrelse og ledelse ser nøgletallene som tilfredsstillende:

- 2019 blev endnu et godt år for Hanstholm Havn, og faktisk ligger resultatet over det forventede. Aktivitetsniveauet har været højt, og vi har sideløbende arbejdet med udvidelsen af havnen uden væsentlige driftsforstyrrelser, forklarer bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

Det samlede værdigrundlag for den landede og håndterede mængde fisk og skaldyr på havnen blev i 2019 på rekordhøje 1,1 milliarder. Langt størstedelen kommer fra konsumfisk, der dog faldt fra 38.679 tons i 2018 til 33.577 tons i 2019.

Til gengæld kunne havnen notere sig en stigning i den gennemsnitlige kilopris på konsumfisk fra 17,71 kroner i 2018 til 19,78 kroner i 2019. Hertil kommer, at tilførslen af konsumfisk med lastbil fra andre danske og norske havne for salg i havnens kølehalsfaciliteter steg betydeligt fra 79 millioner kroner i 2018 til 179 millioner kroner i 2019:

- Hanstholm Havn har gennem en årrække udmærket sig ved at have de højeste gennemsnitlige auktionspriser på Hanstholm Fiskeauktion. Derfor tiltrækker havnen i stigende grad fiskefartøjer fra både Danmark og de nærtliggende nabolande. I 2019 har vi desuden set en ny tendens til, at især norske og danske fiskere vælger at transportere deres fisk fra norske havne til Hanstholm med lastbil for at opnå så god en handelspris som muligt, fortsætter Martin Vestergaard.

Industrifiskeri er også et væsentligt forretningsområde for Hanstholm Havn, og her førte en kvoteregulering på tobis og tilbagegang inden for fiskeri af brisling til en mængdetilbagegang fra 140.660 tons i 2018 til 107.991 tons i 2019. Det medfører isoleret set en faldende landingsværdi på 22 millioner kroner.

- Der er sket meget inden for vores område alene de seneste tre år. Fiskeriet flytter sig, og aktuelt har vi som bekendt udfaldet af Brexit som et stort usikkerhedsmoment. Vi skal stadig leve af fisk, men vi skal også skabe vækst inden for andre områder, som vi har større indflydelse på. Det er rettidig omhu, siger Martin Vestergaard.

Havneindvielse udskydes til sensommeren 2021

En indvielse af den nye havneudvidelse oprindeligt planlagt til afholdelse ultimo i august i år, er grundet COVID-19 situationen udskudt til sensommeren 2021. Således vil havneindvielsen være sammenfaldende med H.M. Dronningens besøg af Thisted Kommune, hvor kongeskibet Dannebrog er planlagt til at anløbe Hanstholm havn.

Samlet set har Hanstholm Havn en forventning om et aktivitetsniveau i 2020 på niveau med 2019. Året vil være kendetegnet ved høj byggeaktivitet med færdiggørelse af havneudvidelsen, og ny køleauktionshal med logistiksluse og rampeanlæg i tilknytning til havnens samlede køleauktionsfaciliteter.

Hanstholm Havn arbejder også fokuseret med kommunikation og markedsføring af havnens aktiviteter – både i Danmark og i udlandet. Det sker først og fremmest med fokus på at tiltrække nye investorer og en øget mængde fisk og godsaktiviteter til havnen.

-hawin

 

8/6 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året