Hanstholm Havn konsoliderer sig

Hanstholm Havn konsoliderer sig

Hanstholm Havn hev fisk til havnen for 1,1 milliarder kroner i 2019. Det er rekord, og havnen befæster dermed sin position som Danmarks største konsumfiskerihavn. Nu ser havnen ind i næste vækstfase, hvor den store havneudvidelse til en samlet værdi af godt 600 millioner kroner forventes afsluttet til august

Bestyrelsen i Hanstholm Havn afholdt for nylig årets første fysiske bestyrelsesmøde, og der var tilfredshed med regnskabet for 2019 samt den foreløbige udvikling i 2020.

Havnen opnåede i 2019 en bruttofortjeneste på 26,2 millioner kroner mod 25,5 millioner kroner året før, mens resultat før skat landede på 7,9 millioner kroner mod 6,2 millioner kroner året før svarende til en fremgang på 28 procent. Både bestyrelse og ledelse ser nøgletallene som tilfredsstillende:

- 2019 blev endnu et godt år for Hanstholm Havn, og faktisk ligger resultatet over det forventede. Aktivitetsniveauet har været højt, og vi har sideløbende arbejdet med udvidelsen af havnen uden væsentlige driftsforstyrrelser, forklarer bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

Det samlede værdigrundlag for den landede og håndterede mængde fisk og skaldyr på havnen blev i 2019 på rekordhøje 1,1 milliarder. Langt størstedelen kommer fra konsumfisk, der dog faldt fra 38.679 tons i 2018 til 33.577 tons i 2019.

Til gengæld kunne havnen notere sig en stigning i den gennemsnitlige kilopris på konsumfisk fra 17,71 kroner i 2018 til 19,78 kroner i 2019. Hertil kommer, at tilførslen af konsumfisk med lastbil fra andre danske og norske havne for salg i havnens kølehalsfaciliteter steg betydeligt fra 79 millioner kroner i 2018 til 179 millioner kroner i 2019:

- Hanstholm Havn har gennem en årrække udmærket sig ved at have de højeste gennemsnitlige auktionspriser på Hanstholm Fiskeauktion. Derfor tiltrækker havnen i stigende grad fiskefartøjer fra både Danmark og de nærtliggende nabolande. I 2019 har vi desuden set en ny tendens til, at især norske og danske fiskere vælger at transportere deres fisk fra norske havne til Hanstholm med lastbil for at opnå så god en handelspris som muligt, fortsætter Martin Vestergaard.

Industrifiskeri er også et væsentligt forretningsområde for Hanstholm Havn, og her førte en kvoteregulering på tobis og tilbagegang inden for fiskeri af brisling til en mængdetilbagegang fra 140.660 tons i 2018 til 107.991 tons i 2019. Det medfører isoleret set en faldende landingsværdi på 22 millioner kroner.

- Der er sket meget inden for vores område alene de seneste tre år. Fiskeriet flytter sig, og aktuelt har vi som bekendt udfaldet af Brexit som et stort usikkerhedsmoment. Vi skal stadig leve af fisk, men vi skal også skabe vækst inden for andre områder, som vi har større indflydelse på. Det er rettidig omhu, siger Martin Vestergaard.

Havneindvielse udskydes til sensommeren 2021

En indvielse af den nye havneudvidelse oprindeligt planlagt til afholdelse ultimo i august i år, er grundet COVID-19 situationen udskudt til sensommeren 2021. Således vil havneindvielsen være sammenfaldende med H.M. Dronningens besøg af Thisted Kommune, hvor kongeskibet Dannebrog er planlagt til at anløbe Hanstholm havn.

Samlet set har Hanstholm Havn en forventning om et aktivitetsniveau i 2020 på niveau med 2019. Året vil være kendetegnet ved høj byggeaktivitet med færdiggørelse af havneudvidelsen, og ny køleauktionshal med logistiksluse og rampeanlæg i tilknytning til havnens samlede køleauktionsfaciliteter.

Hanstholm Havn arbejder også fokuseret med kommunikation og markedsføring af havnens aktiviteter – både i Danmark og i udlandet. Det sker først og fremmest med fokus på at tiltrække nye investorer og en øget mængde fisk og godsaktiviteter til havnen.

-hawin

 

8/6 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien