Hav Lines fremtid i Hirtshals Havn foreløbigt sikret

Hav Lines fremtid i Hirtshals Havn foreløbigt sikret

Efter en lang kamp mod den norske stat om, hvorvidt såkaldt produktionsfisk skal håndteres på norsk jord, kan slagteskibet 'Norwegian Gannet' sejle på dispensation frem til 1. december 2030

-Nu kan vi se fremad og udvikle den aktivitet, som Hav Line og 'Norwegian Gannet' er skabt til, udtaler bestyrelsesformand ved norske Hav Line Carl-Erik Arnesen i forbindelse med Hav Lines 10 års dispensation til at hente laks i de norske laksegårde og sejle laksen direkte til verdens største lakseterminal på Hirtshals Havn.

Den norske regerings givne dispensation medfører, at sagens officielle stridspunkt om den såkaldte produktionsfisk, dvs. fisk med synlige skader, er afsluttet, og at produktionsfisken dermed ikke skal sendes retur til Norge men kan håndteres direkte i Hirtshals. Herved vil et større volumen af laks kunne udbydes på det europæiske marked i fremtiden.

Vækst i horisonten
Medlem af Europa Parlamentet og Vicepræsident i Europa-Parlamentets fiskeriudvalg Søren Gade (V) udtrykker sin tilfredshed med den norske regerings beslutning. På Hirtshals Havn er der heller ikke tvivl om betydningen af sagens udfald.

- Vi er naturligvis glade for at få meddelelsen om, at den norske stat har givet Hav Line dispensation i 10 år. Det giver Hav Line mulighed for at udvikle konceptet og forretningen, samtidig med at lakseopdrætsindustrien har sikkerhed for, at Hav Lines koncept fortsætter uden risiko for, at den norske regering lukker ned for den effektive transport, siger bestyrelsesformand ved Hirtshals Havn Anker Laden-Andersen.

Med afgørelsen kan Hav Line endelig få ro og sikkerhed til at tilbyde de norske lakseproducenter det unikke slagte- og transportkoncept, som slagteskibet 'Norwegian Gannet' og lakseterminalen på Hirtshals Havn er kernen i. Dermed kan Hav Line udvide markedsmulighederne for norsk laks og skabe yderligere vækst i fremtiden.

- Den sikkerhed, som Hav Line nu kan give sine samarbejdspartnere, betyder, at laksevolumenerne helt sikkert vil komme til at stige. For Hirtshals Havn betyder sikkerheden for konceptets eksistens, at havnens position som laksehovedstaden i Nordeuropa nu bliver manifesteret. Dermed vil vi se yderligere vækst hos den samlede lakseindustri i Hirtshals, supplerer Laden-Andersen.

To døgn hurtigere i køledisken
Med slagteskibet hentes laksen direkte ved de norske laksegårde, hvorefter den udblødes og renses på turen fra Norge til Hirtshals. Til sidst sorteres og pakkes laksen på terminalen i Hirtshals, før den transporteres direkte til de europæiske markeder.


Med det innovative Hav Line koncept spares 43 timer på transporten af den ferske laks, fra den hentes i de norske laksegårde, og til den ligger i køledisken i byerne i Europa. Samtidig bidrager Hav Line konceptet til en reduktion i den samlede klimabelastning ved at overflytte laksen fra traditionel vejtransport til søtransport. Konceptet er desuden med til at øge sikkerheden på det norske vejnet, da antallet af lastbiler bliver reduceret med omkring 7.000 stk. om året.

'Norwegian Gannet' har hentet laks til Hirtshals fra Norge og Skotland, og desuden kommer der laks fra Færøerne og Island til Hirtshals. Dermed positionerer Hirtshals sig som et centralt omdrejningspunkt for laks i Nordeuropa.

Ankesag frafaldet
Parterne mødtes i 2020 i Bergen Tingrett, hvor Hav Line havde anlagt sag mod den norske stat. Dengang fastslog tingretten, at den norske stat i forsøget på at forhindre den innovative transport af laks direkte fra de norske laksegårde til Hirtshals havde udvist 'grov urimelighed'.

Nogle uger efter domsafsigelsen den 15. juni 2020 fik rederiet forlænget sin midlertidige dispensation, men allerede i slutningen af august valgte staten dog at anke sagen. Ankesagen var planlagt til at starte op den 31. maj 2021, men efter afgørelsen, som det norske Fiskeri- og Sjømatsministerie har truffet, er den norske stats ankesag mod Hav Line ved domstolene frafaldet.

-lipe

 

23/2 2021
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året