Hav Lines fremtid i Hirtshals Havn foreløbigt sikret

Hav Lines fremtid i Hirtshals Havn foreløbigt sikret

Efter en lang kamp mod den norske stat om, hvorvidt såkaldt produktionsfisk skal håndteres på norsk jord, kan slagteskibet 'Norwegian Gannet' sejle på dispensation frem til 1. december 2030

-Nu kan vi se fremad og udvikle den aktivitet, som Hav Line og 'Norwegian Gannet' er skabt til, udtaler bestyrelsesformand ved norske Hav Line Carl-Erik Arnesen i forbindelse med Hav Lines 10 års dispensation til at hente laks i de norske laksegårde og sejle laksen direkte til verdens største lakseterminal på Hirtshals Havn.

Den norske regerings givne dispensation medfører, at sagens officielle stridspunkt om den såkaldte produktionsfisk, dvs. fisk med synlige skader, er afsluttet, og at produktionsfisken dermed ikke skal sendes retur til Norge men kan håndteres direkte i Hirtshals. Herved vil et større volumen af laks kunne udbydes på det europæiske marked i fremtiden.

Vækst i horisonten
Medlem af Europa Parlamentet og Vicepræsident i Europa-Parlamentets fiskeriudvalg Søren Gade (V) udtrykker sin tilfredshed med den norske regerings beslutning. På Hirtshals Havn er der heller ikke tvivl om betydningen af sagens udfald.

- Vi er naturligvis glade for at få meddelelsen om, at den norske stat har givet Hav Line dispensation i 10 år. Det giver Hav Line mulighed for at udvikle konceptet og forretningen, samtidig med at lakseopdrætsindustrien har sikkerhed for, at Hav Lines koncept fortsætter uden risiko for, at den norske regering lukker ned for den effektive transport, siger bestyrelsesformand ved Hirtshals Havn Anker Laden-Andersen.

Med afgørelsen kan Hav Line endelig få ro og sikkerhed til at tilbyde de norske lakseproducenter det unikke slagte- og transportkoncept, som slagteskibet 'Norwegian Gannet' og lakseterminalen på Hirtshals Havn er kernen i. Dermed kan Hav Line udvide markedsmulighederne for norsk laks og skabe yderligere vækst i fremtiden.

- Den sikkerhed, som Hav Line nu kan give sine samarbejdspartnere, betyder, at laksevolumenerne helt sikkert vil komme til at stige. For Hirtshals Havn betyder sikkerheden for konceptets eksistens, at havnens position som laksehovedstaden i Nordeuropa nu bliver manifesteret. Dermed vil vi se yderligere vækst hos den samlede lakseindustri i Hirtshals, supplerer Laden-Andersen.

To døgn hurtigere i køledisken
Med slagteskibet hentes laksen direkte ved de norske laksegårde, hvorefter den udblødes og renses på turen fra Norge til Hirtshals. Til sidst sorteres og pakkes laksen på terminalen i Hirtshals, før den transporteres direkte til de europæiske markeder.


Med det innovative Hav Line koncept spares 43 timer på transporten af den ferske laks, fra den hentes i de norske laksegårde, og til den ligger i køledisken i byerne i Europa. Samtidig bidrager Hav Line konceptet til en reduktion i den samlede klimabelastning ved at overflytte laksen fra traditionel vejtransport til søtransport. Konceptet er desuden med til at øge sikkerheden på det norske vejnet, da antallet af lastbiler bliver reduceret med omkring 7.000 stk. om året.

'Norwegian Gannet' har hentet laks til Hirtshals fra Norge og Skotland, og desuden kommer der laks fra Færøerne og Island til Hirtshals. Dermed positionerer Hirtshals sig som et centralt omdrejningspunkt for laks i Nordeuropa.

Ankesag frafaldet
Parterne mødtes i 2020 i Bergen Tingrett, hvor Hav Line havde anlagt sag mod den norske stat. Dengang fastslog tingretten, at den norske stat i forsøget på at forhindre den innovative transport af laks direkte fra de norske laksegårde til Hirtshals havde udvist 'grov urimelighed'.

Nogle uger efter domsafsigelsen den 15. juni 2020 fik rederiet forlænget sin midlertidige dispensation, men allerede i slutningen af august valgte staten dog at anke sagen. Ankesagen var planlagt til at starte op den 31. maj 2021, men efter afgørelsen, som det norske Fiskeri- og Sjømatsministerie har truffet, er den norske stats ankesag mod Hav Line ved domstolene frafaldet.

-lipe

 

23/2 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras