Havets svovlsyndere skal stoppes

Havets svovlsyndere skal stoppes

Det skal ikke kunne betale sig at snyde og skade miljøet, mener miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen. Regeringen vil finansiere stærk kontrol af luftforurening fra skibe og offentliggøre navne på rederier, der bryder reglerne

Siden 2015 er forureningen med svovl i luften over Danmark mere end halveret. Det skyldes nye skrappe krav til indholdet af svovl i brændstof fra skibe. Men rederier kan spare mange penge ved at snyde og fortsat sejle med det gamle svovltunge brændstof.

Derfor vil regeringen sikre en stærk kontrol med luftforureningen fra skibe og afsætter 12 mio. kroner over de næste fire år.

- Vi tager olieprøver i havne, men vi har også helikoptere til at kontrollere fra luften og en ‘forureningssniffer’ på Storebæltsbroen. Det har været ekstraordinære tiltag, men nu sikrer vi en fire-årig finansiering. Det er vigtigt for at sikre renere luft til gavn for vores sundhed og miljøet, siger Jakob Ellemann-Jensen (V).

Rederier, der snyder, straffes med høje bøder. Indtil videre er den største bøde, der er betalt, på 375.000 kroner.

Snyderes navne skal offentliggøres
Rederier, der snyder, risikerer mere end bøder. Regeringen har netop fremsat et lovforslag, der skal gøre det muligt at offentliggøre navnene på dem, der bryder svovlreglerne.

- Vi vil gerne sætte en fed streg under, at man ikke skal spekulere i at spare penge ved at forurene luften. Det skader både sundheden, miljøet og alle de lovlydige rederier. Heldigvis overholder langt de fleste reglerne. For mig handler det ikke om at hænge nogen ud, men om at sikre ren luft og lige konkurrence, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Skibsfarten anslås at være årsag til ca. 20 % af de samlede sundhedsskader fra luftforurening i Danmark.

-lipe

 

17/10 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind