Havets svovlsyndere skal stoppes

Havets svovlsyndere skal stoppes

Det skal ikke kunne betale sig at snyde og skade miljøet, mener miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen. Regeringen vil finansiere stærk kontrol af luftforurening fra skibe og offentliggøre navne på rederier, der bryder reglerne

Siden 2015 er forureningen med svovl i luften over Danmark mere end halveret. Det skyldes nye skrappe krav til indholdet af svovl i brændstof fra skibe. Men rederier kan spare mange penge ved at snyde og fortsat sejle med det gamle svovltunge brændstof.

Derfor vil regeringen sikre en stærk kontrol med luftforureningen fra skibe og afsætter 12 mio. kroner over de næste fire år.

- Vi tager olieprøver i havne, men vi har også helikoptere til at kontrollere fra luften og en ‘forureningssniffer’ på Storebæltsbroen. Det har været ekstraordinære tiltag, men nu sikrer vi en fire-årig finansiering. Det er vigtigt for at sikre renere luft til gavn for vores sundhed og miljøet, siger Jakob Ellemann-Jensen (V).

Rederier, der snyder, straffes med høje bøder. Indtil videre er den største bøde, der er betalt, på 375.000 kroner.

Snyderes navne skal offentliggøres
Rederier, der snyder, risikerer mere end bøder. Regeringen har netop fremsat et lovforslag, der skal gøre det muligt at offentliggøre navnene på dem, der bryder svovlreglerne.

- Vi vil gerne sætte en fed streg under, at man ikke skal spekulere i at spare penge ved at forurene luften. Det skader både sundheden, miljøet og alle de lovlydige rederier. Heldigvis overholder langt de fleste reglerne. For mig handler det ikke om at hænge nogen ud, men om at sikre ren luft og lige konkurrence, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Skibsfarten anslås at være årsag til ca. 20 % af de samlede sundhedsskader fra luftforurening i Danmark.

-lipe

 

17/10 2018
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne