Havne er også infrastruktur

Havne er også infrastruktur

Sorte motorveje fylder meget i den infrastrukturplan, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har præsenteret. Danske Havne efterlyser større fokus på de blå motorveje

Røgen har lagt sig oven på præsentationen af regeringens og DF’s store infrastrukturplan i sidste uge, og efter at have nærstuderet aftalen i detaljer, byder brancheorganisationen Danske Havne også ind med konstruktiv kritik af aftalen. Retningen er den rette, men det kunne have været bedre, mener direktør Tine Kirk Pedersen:

- Først og fremmest vil vi da gerne kvittere for, at regeringen og DF prioriterer at investere i infrastruktur. Det skal der til, hvis vi skal have et endnu bedre sammenhængende Danmark. Vi kunne fra Danske Havnes side dog godt have ønsket, at planen i højere grad var en helhedsplan med et stærkere fokus på klimaet og den grønne omstilling.

Vandvejen er mest klimavenlige transport

Infrastrukturplanen, som regeringen og DF har fremlagt, handler primært om investeringer i veje og i lidt mindre grad om offentlig transport, og havnene er ikke nævnt i planen.

- Transport via skib – og det er lige meget, om vi taler om gods eller passagerer – er typisk den mest klimavenlige transportform, vi har. Så hvis man i infrastrukturplanen i større grad havde tilgodeset transport til og fra de danske havne, så havde man på samme tid tilgodeset den grønne omstilling og mindsket trængslen på vejene, forklarer direktør Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

Efterlyser mere fokus på de blå motorveje

Brancheorganisationen mener, at partierne bag infrastrukturplanen mangler at tænke havnene ind som infrastruktur, så bedre jernbaneforbindelser til havnene og bedre betingelser for banetransport kan flytte mere gods til skinnerne:

- Langt de fleste af de mange milliarder, regeringen og Dansk Folkeparti vil investere i infrastrukturen, går til de sorte motorveje, vi i dag kører på. Det kan være fint nok, men man har desværre glemt de blå motorveje, som er vandvejen, og som er god for både miljø og klima og trængsel, afslutter Tine Kirk Pedersen.

Brancheorganisationen Danske Havne understreger i øvrigt, at man håber, at infrastrukturplanen kan tages op og modereres efter et valg, så havnene og vandvejen måske kan blive tilgodeset i lidt højere grad.

-hawin

 

22/3 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland