Havne er også infrastruktur

Havne er også infrastruktur

Sorte motorveje fylder meget i den infrastrukturplan, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har præsenteret. Danske Havne efterlyser større fokus på de blå motorveje

Røgen har lagt sig oven på præsentationen af regeringens og DF’s store infrastrukturplan i sidste uge, og efter at have nærstuderet aftalen i detaljer, byder brancheorganisationen Danske Havne også ind med konstruktiv kritik af aftalen. Retningen er den rette, men det kunne have været bedre, mener direktør Tine Kirk Pedersen:

- Først og fremmest vil vi da gerne kvittere for, at regeringen og DF prioriterer at investere i infrastruktur. Det skal der til, hvis vi skal have et endnu bedre sammenhængende Danmark. Vi kunne fra Danske Havnes side dog godt have ønsket, at planen i højere grad var en helhedsplan med et stærkere fokus på klimaet og den grønne omstilling.

Vandvejen er mest klimavenlige transport

Infrastrukturplanen, som regeringen og DF har fremlagt, handler primært om investeringer i veje og i lidt mindre grad om offentlig transport, og havnene er ikke nævnt i planen.

- Transport via skib – og det er lige meget, om vi taler om gods eller passagerer – er typisk den mest klimavenlige transportform, vi har. Så hvis man i infrastrukturplanen i større grad havde tilgodeset transport til og fra de danske havne, så havde man på samme tid tilgodeset den grønne omstilling og mindsket trængslen på vejene, forklarer direktør Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

Efterlyser mere fokus på de blå motorveje

Brancheorganisationen mener, at partierne bag infrastrukturplanen mangler at tænke havnene ind som infrastruktur, så bedre jernbaneforbindelser til havnene og bedre betingelser for banetransport kan flytte mere gods til skinnerne:

- Langt de fleste af de mange milliarder, regeringen og Dansk Folkeparti vil investere i infrastrukturen, går til de sorte motorveje, vi i dag kører på. Det kan være fint nok, men man har desværre glemt de blå motorveje, som er vandvejen, og som er god for både miljø og klima og trængsel, afslutter Tine Kirk Pedersen.

Brancheorganisationen Danske Havne understreger i øvrigt, at man håber, at infrastrukturplanen kan tages op og modereres efter et valg, så havnene og vandvejen måske kan blive tilgodeset i lidt højere grad.

-hawin

 

22/3 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien