Havne er også infrastruktur

Havne er også infrastruktur

Sorte motorveje fylder meget i den infrastrukturplan, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har præsenteret. Danske Havne efterlyser større fokus på de blå motorveje

Røgen har lagt sig oven på præsentationen af regeringens og DF’s store infrastrukturplan i sidste uge, og efter at have nærstuderet aftalen i detaljer, byder brancheorganisationen Danske Havne også ind med konstruktiv kritik af aftalen. Retningen er den rette, men det kunne have været bedre, mener direktør Tine Kirk Pedersen:

- Først og fremmest vil vi da gerne kvittere for, at regeringen og DF prioriterer at investere i infrastruktur. Det skal der til, hvis vi skal have et endnu bedre sammenhængende Danmark. Vi kunne fra Danske Havnes side dog godt have ønsket, at planen i højere grad var en helhedsplan med et stærkere fokus på klimaet og den grønne omstilling.

Vandvejen er mest klimavenlige transport

Infrastrukturplanen, som regeringen og DF har fremlagt, handler primært om investeringer i veje og i lidt mindre grad om offentlig transport, og havnene er ikke nævnt i planen.

- Transport via skib – og det er lige meget, om vi taler om gods eller passagerer – er typisk den mest klimavenlige transportform, vi har. Så hvis man i infrastrukturplanen i større grad havde tilgodeset transport til og fra de danske havne, så havde man på samme tid tilgodeset den grønne omstilling og mindsket trængslen på vejene, forklarer direktør Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

Efterlyser mere fokus på de blå motorveje

Brancheorganisationen mener, at partierne bag infrastrukturplanen mangler at tænke havnene ind som infrastruktur, så bedre jernbaneforbindelser til havnene og bedre betingelser for banetransport kan flytte mere gods til skinnerne:

- Langt de fleste af de mange milliarder, regeringen og Dansk Folkeparti vil investere i infrastrukturen, går til de sorte motorveje, vi i dag kører på. Det kan være fint nok, men man har desværre glemt de blå motorveje, som er vandvejen, og som er god for både miljø og klima og trængsel, afslutter Tine Kirk Pedersen.

Brancheorganisationen Danske Havne understreger i øvrigt, at man håber, at infrastrukturplanen kan tages op og modereres efter et valg, så havnene og vandvejen måske kan blive tilgodeset i lidt højere grad.

-hawin

 

22/3 2019
  • Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    havne ›Pr. 15. marts 2024 har ADP A/S meldt sig ind i organisationen Dansk Erhverv. Medlemsskabet har til formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger
  • Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    havne ›Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde
  • Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    havne ›Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen
  • DSHV ansætter ny sekretariatschef

    DSHV ansætter ny sekretariatschef

    havne ›Mona H. Møller bliver den ny sekretariatschef for de 140 medlemsvirksomheder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV). Den 42-årige cand.jur kommer fra en stilling som juridisk chef i brancheorganisationen Danske Maritime
  • Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    havne ›I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
  • København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    havne ›Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards. Det er femte gang København Havn modtager prisen
  • Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    havne ›Regnskabet for 2023 sætter ny omsætningsrekord og lander på 53,25 mio.kr. Det er det bedste resultat i havnens historie som selvstyrehavn. Dermed udbygger havnen i Thyborøn sin position som en af Danmarks største og mest aktive fiskerihavne og betydningsfuld godshavn
  • To Syddanske havne bygges om til elfærge

    To Syddanske havne bygges om til elfærge

    havne ›Mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen