Havne er vigtige for produktionen af klimavenligt brændstof

Havne er vigtige for produktionen af klimavenligt brændstof

For nylig blev planen for Europas største Power-to-X-anlæg, som skal bygges i Esbjerg, offentliggjort. Dermed er Europas største anlæg til at omdanne vind-strøm til klimavenligt brændstof på vej i Danmark

Anlægget skal omdanne havvindmøllestrøm til CO2-fri ammoniak, som kan indgå i produktionen af CO2-fri gødning til landbruget og CO2-frit grønt brændstof til skibsfart. Samtidig vil overskudsvarmen fra anlægget blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg.

- Det lover godt for Danmarks muligheder for at fastholde vores førertrøje i grøn omstilling med udnyttelse af havvind, siger Tine Kirk, direktør i brancheorganisationen Danske Havne.

Anlægget omfatter en elektrolysator på 1GW.  Samlet set forventes anlægget at kunne reducere CO2-udledningen med op til 1,5 millioner tons årligt – eller hvad der svarer til at fjerne 730.000 biler fra vejene.

Power-to-X er afgørende for klimavenligt brændstof, og det er forventningen, at havnene vil få en centrale rolle i virkeliggørelsen af de mange grønne visioner

- Flere danske havne arbejder målrettet på at blive væsentlige omdrejningspunkter for Power-to-X-teknologien. Det er også oplagt, at havne i hele Danmark kommer til at spille en nøglerolle her, da forudsætningen for teknologien er netop den grønne strøm fra havvindmøllerne, som danske havne er uløseligt forbudne med som installations-, produktions- eller servicehavne for havvindmølleparkerne, siger Tine Kirk fra Danske Havne.

Flere danske havne i nøglerolle

Uden sammenhæng til det kommende Power-to-X-anlæg i Esbjerg i øvrigt, har havneselskabet Associated Danish Ports (ADP) i Fredericia ligeledes taget endnu et markant skridt fremad i udviklingen af grønne transport- og logistikløsninger.

Det sker igennem en aftale om strategisk samarbejde med konsulentvirksomheden Implement Consulting Group, der skal videreudvikle havnens markante rolle som et europæisk multimodalt transportknudepunkt i Fredericia, hvor man altså på fleksibel vis kombinerer flere transportformer.

- Danmark var først i verden til at udnytte havvind, politisk har man for et par uger siden vedtaget verdens første energiø, og vi er førende på installation af havvindmøller i Europa. Next step er udviklingen af Power-to-X, så det er vigtige skridt, der er taget i dag i Esbjerg og i Fredericia havn.

- Det er dog afgørende, at det politiske Danmark også spiller med, især på investeringssiden. For det her er noget, der i dén grad batter på målene om 70 procents reduktion af CO2-udslippet om kun ni år, og der er både tusindvis af arbejdspladser og klimanytte i det, siger Tine Kirk.

-hawin

1/3 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras