Havne er vigtige for produktionen af klimavenligt brændstof

Havne er vigtige for produktionen af klimavenligt brændstof

For nylig blev planen for Europas største Power-to-X-anlæg, som skal bygges i Esbjerg, offentliggjort. Dermed er Europas største anlæg til at omdanne vind-strøm til klimavenligt brændstof på vej i Danmark

Anlægget skal omdanne havvindmøllestrøm til CO2-fri ammoniak, som kan indgå i produktionen af CO2-fri gødning til landbruget og CO2-frit grønt brændstof til skibsfart. Samtidig vil overskudsvarmen fra anlægget blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg.

- Det lover godt for Danmarks muligheder for at fastholde vores førertrøje i grøn omstilling med udnyttelse af havvind, siger Tine Kirk, direktør i brancheorganisationen Danske Havne.

Anlægget omfatter en elektrolysator på 1GW.  Samlet set forventes anlægget at kunne reducere CO2-udledningen med op til 1,5 millioner tons årligt – eller hvad der svarer til at fjerne 730.000 biler fra vejene.

Power-to-X er afgørende for klimavenligt brændstof, og det er forventningen, at havnene vil få en centrale rolle i virkeliggørelsen af de mange grønne visioner

- Flere danske havne arbejder målrettet på at blive væsentlige omdrejningspunkter for Power-to-X-teknologien. Det er også oplagt, at havne i hele Danmark kommer til at spille en nøglerolle her, da forudsætningen for teknologien er netop den grønne strøm fra havvindmøllerne, som danske havne er uløseligt forbudne med som installations-, produktions- eller servicehavne for havvindmølleparkerne, siger Tine Kirk fra Danske Havne.

Flere danske havne i nøglerolle

Uden sammenhæng til det kommende Power-to-X-anlæg i Esbjerg i øvrigt, har havneselskabet Associated Danish Ports (ADP) i Fredericia ligeledes taget endnu et markant skridt fremad i udviklingen af grønne transport- og logistikløsninger.

Det sker igennem en aftale om strategisk samarbejde med konsulentvirksomheden Implement Consulting Group, der skal videreudvikle havnens markante rolle som et europæisk multimodalt transportknudepunkt i Fredericia, hvor man altså på fleksibel vis kombinerer flere transportformer.

- Danmark var først i verden til at udnytte havvind, politisk har man for et par uger siden vedtaget verdens første energiø, og vi er førende på installation af havvindmøller i Europa. Next step er udviklingen af Power-to-X, så det er vigtige skridt, der er taget i dag i Esbjerg og i Fredericia havn.

- Det er dog afgørende, at det politiske Danmark også spiller med, især på investeringssiden. For det her er noget, der i dén grad batter på målene om 70 procents reduktion af CO2-udslippet om kun ni år, og der er både tusindvis af arbejdspladser og klimanytte i det, siger Tine Kirk.

-hawin

1/3 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien