-Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

-Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejle hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter

Af Lisbeth Petersen

Udbygningen af Rønne Havn har resulteret i en helt ny rute for færgerne, som bruger længere tid både på selve sejlturen og på mere komplicerede manøvrer i havnen.

Det skriver Molslinjens datterselskab Bornholmslinjen i en pressemeddelelse, som uddyber:

-Havnens ændrede udsende har betydet, at det har været nødvendigt for rederiet at lave helt nye bølgemålinger og miljøundersøgelser, så Kystdirektoratet og Søfartsstyrelsen kunne godkende den nye rute. Godkendelsen dikterer, at færgerne skal slå ned i hastighed otte kilometer tidligere end før havneudbygningen.

Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, udtaler

-Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet.

Kortere ophold i Ystad og Rønne
Molslinjen har fået valideret det forøgede olieforbrug hos det danske, maritime konsulenthus OSK. Beregningerne er præsenteret for Transportministeriet, som har tilsluttet sig analysen og konsekvenserne, som nu er sendt i høring hos Trafikkontaktrådet for Bornholm.

Bliver de godkendt, vil rederiet gøre færgernes ophold i havnene Rønne og Ystad kortere. så de fremover skal vendes på 30 minutter i stedet for de nuværende 40 minutter. Øvelsen med kortere havneophold og længere sejltid giver tilsammen en lille besparelse på olieforbruget set i forhold til før havneudvidelsen.

-Men vi ved, at vi på de fleste af de store rejsedage vil få brug for at indhente tid, så vores håb er her, at vi i det mindste rammer status quo på olieforbrug i forhold til før havnen lagde hindringer i vejen for os", Siger Kristian Durhuus.

Afgangstiderne, som har været der i næsten 15 år vil der altså ikke blive ændret på, men færgerne vil komme ti minutter senere frem i Rønne og Ystad. De mulige nye tider er forsøgt koordineret med Ystad Havn og en række andre interessenter omkring ruten.

- I højsæsonerne kan vi få problemer med en havnetid på 30 minutter – særligt i Ystad, hvor vejen ud af havnen er en smule kringlet – men også i Rønne, hvor det ofte kan knibe med at få tømt færgerne hurtigt nok. Men vi giver det chancen for at bevare de kendte afgangstidspunkter – og så må vi evaluere på det, når vi har prøvet det af", Slutter Kristian Durhuus.

Bornholmslinjen ønsker den nye sejlplan godkendt og sat i drift fra den 1. marts 2025.

21/1 2025
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala