Hele Sjællands Containerhavn
Kalundborg Havns containerhavn

Hele Sjællands Containerhavn

Den rigtige placering, dybt vand og et stort havneareal gør Kalundborg Havn til en oplagt kandidat som Sjællands nye containerhavn

Københavns containerhavn skal senest i år 2020 flytte fra sin nuværende placering i Nordhavnen til en ny lokation. På den baggrund slår Kalundborg Havns direktør, Bent Rasmussen, til lyd for, at Kalundborg Havn kan blive Sjællands nye containerhavn. I et debatindlæg i Børsen gør han det klart, at Kalundborg Havn er et indlysende valg som nyt centrum for containertrafikken på Sjælland.

- Kalundborg lægger allerede i dag havn til den største industrikoncentration uden for Københavnsområdet. Sammen med de tre øvrige havne i bunden af Kalundborg Fjord udgør Kalundborg Havn et af landets største maritime miljøer og står hver dag for en omfattende skibs- og godsomsætning. Vi breder os samtidig over et betydeligt havneareal, som vi inden 2020 har mulighed for at udvide med hele 400.000 kvadratmeter, fortæller havnedirektør Bent Rasmussen.

En anden af havnens helt store styrker er vanddybden, som spiller en væsentligt rolle for skibstrafikken. Alle prognoser peger på, at fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og allerede nu begrænser små vanddybder sejladsen i de danske havne.

- Her står Kalundborg Havn stærkt, idet vi med 15 meters vanddybde i både indsejlingskorridoren og ved vores kajer tilbyder Sjællands dybeste havn. Samtidig ligger vi helt centralt placeret for sø-trafikken med havn lige ud til dybvandsruten fra Nordsøen til Østersøen, siger Bent Rasmussen

Der har været overvejelser om at lægge en ny containerhavn syd for København. Men problemet med den løsning er, at skibe der kommer nordfra og stikker dybere end 7,7 meter skal hele vejen ned og rundt om Sjælland og derefter op i Øresund sydfra.

Dette skyldes Drogden-renden – farvandet mellem Amager og Saltholm – der netop kun har en vanddybde på 7,7 meter. Det vil faktisk give en væsentligt øget mersejltid, med betydelige  ekstraomkostninger for skibene til følge.

- Vi vil kort sagt være et oplagt sted for en ny sjællandsk containerhavn, da det vil være en fremtidssikker løsning, der ikke kræver investeringer fra statskassen. Vi udbygger havnen for egne midler, men har i dag allerede god plads til at kunne overtage containertrafikken fra København, siger Bent Rasmussen, der håber at langt flere containere i fremtiden vil finde vej til Kalundborg Havn.

-hawin

13/6 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind