Hidtil største militære logistikoperation i Aarhus og EsbjergI januar måned anløb skibet ARC første gang Aarhus Havn med ca. 600 stk. militært materiel og mandskab fra USA

Hidtil største militære logistikoperation i Aarhus og Esbjerg

Havnene i Aarhus og Esbjerger igen valgt som transithavne for værtsnationstøtte til USA. I de kommende uger ankommer i alt tre militærskibe med køretøjer og materiel til de to havne. De to skibe 'ARC Patriot' og 'ARC Independence' lægger til i Aarhus Havn, mens det tredje skib 'ARC Endurance' vil lægge til i Esbjerg Havn

Af Lisbeth Petersen

Værtsnationsstøtte er en vigtig del af de opgaver, alle NATO-lande skal kunne løse. De to havne har før været anvendt som transithavn for USAs styrker, men ikke på samme tid. Denne gang bliver det med dobbelt så meget materiel. Alene i Aarhus havn ankommer 1200 stk. materiel som skal transporteres videre med tog til Østeuropa i den planlagte rotation af amerikanske NATO-tropper.

-Da vi i januar agerede transithavn for det amerikanske militær, var det første gang, vi prøvede kræfter med en opgave af den type. Det gik rigtig godt, og selvom der denne gang kommer noget mere materiel ind, så er vi klar med den nødvendige infrastruktur, og jeg sikker på, at vi ved fælles hjælp også kan løse denne vigtige opgave, siger Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn, og tilføjer:

-At Aarhus Havn endnu en gang bliver valgt til en opgave i denne kaliber viser, at havnen er helt afgørende, når det gælder den kritiske infrastruktur både i Danmark og Europa. Placeringen ved Østersøen betyder, at Danmark som NATO-land kan bidrage med at flytte materiel frem til der, hvor det gør en forskel, siger Thomas Haber Borch.

Dele af Aarhus Havn vil være lukket af under den militære logistikoperation, som gennemføres i tæt samarbejde med Østjyllands Politi, Søværnet, Hjemmeværnet og Forsvaret.

14/8 2023
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras