Hirtshals er inde i en stime

Hirtshals er inde i en stime

Med en samlet værdi på 1,46 milliarder kroner på tilførslerne af fisk, er Hirtshals Havn tilbage i det absolutte førerfelt blandt de danske havne inden for fiskerisektoren




Hirtshals Havn har i 2019 oplevet en betydelig udvikling inden for håndtering og formidling af fisk, hvor væksten på havnen er båret af Hav Lines etablering af verdens største lakseterminal samt idriftsætning af slagteskibet "Norwegian Gannet".


Og laksen har på mange måder præget 2019 på Hirtshals Havn - både i forhold til tilførsler af fersk laks fra henholdsvis Norge, Færøerne, Island og Skotland, og fordi havnen rummer Danmarks største koncentration af virksomheder inden for lakseforædling.

2019 har dermed været året, hvor Hirtshals Havn for alvor har manifesteret sin position som Danmarks omdrejningspunkt for håndtering og formidling af laks. Denne position bunder bl.a. i kombinationen af havnens unikke beliggenhed i hjertet af Skandinavien og en mangeårig tradition og kompetence inden for fisk.

- Aktiviteterne på Hirtshals Havn har udviklet sig i en positiv retning, hvis vi ser 2019 i et overordnet perspektiv. Særligt tydeligt er det naturligvis, at vi igen har fået en afgørende position i Danmarks fiskesektor, udtaler Hirtshals Havns bestyrelsesformand, Anker Laden-Andersen.



For Hirtshals Havn har 2019 ikke alene været kendetegnet ved vækst inden for fisken - også inden for bil- og passagertrafikken over havnen har der igen har været en positiv udvikling. I 2019 har der været en samlet trafik på 2,42 mllioner passagerer, hvilket svarer til en fremgang på 2,4 % i forhold til 2018.

Ligeledes har antallet af personbiler fremvist en vækst på 3,3 % til 760.000 biler. I 2019 har Hirtshals Havn således haft det tredje største antal passagerer siden 2001, og det største antal personbiler nogensinde.

Den samlede godstrafik over havnen udgjorde i 2019 samlet 1,8 mio. tons, hvilket er en svag stagnation i forhold til godstrafikken i 2018 på 1,9 millioner tons. Den konstaterede nedgang i godsvolumen udgør 2,5 %, der imidlertid skal sammenholdes med et skønnet fald i godstrafikken over de danske havne i størrelsesordenen 2,8 % fra 2018 til 2019. Sammenlignet med godstrafikken som helhed betragter Hirtshals Havn udviklingen som positiv, idet havnen således fastholder en positiv udvikling.

Godstrafikken i Europa har generelt fremvist et fald hen over året. Den svage europæiske recession har påvirket trafikken over en lang række af trafikhavnene i Europa, og dermed også Hirtshals Havn, hvorigennem en væsentlig del af godstrafikken mellem Norge og det europæiske kontinent passerer. På linje med den samlede godstransport over Hirtshals Havn har lastbiltrafikken over havnen også udvist en stagnation, der imidlertid må betragtes som forbigående.






- På et enkelt forretningsområde har vi i nogen grad været påvirket af udefrakommende faktorer, der er relateret til den svage europæiske recession og i særlig grad til Brexit. Det er dermed forhold, som vi ikke har nogen indflydelse på, der giver os en stagnation. Dette forstærker kun vores begrundelse for at fortsætte udviklingen af Hirtshals Havn som et nordeuropæisk logistikcenter, da vi med en bredere palet bliver mindre følsomme over for eksterne faktorer, siger Anker Laden-Andersen. bestyrelsesformanden.

Midt i januar 2020 åbnede Smyril Line en ny ro/ro-rute mellem Hirtshals, Torshavn på Færøerne og Torlakshöfn syd for Reykjavik på Island. Smyril Lines valg om at udvide trafikken fra Hirtshals Havn befæster havnens position som HUB for den nordatlantiske godstransport, ligesom Smyril Lines position som en afgørende aktør i det nordatlantiske godsmarked styrkes.

-hawin




21/1 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien