Hirtshals er inde i en stime

Hirtshals er inde i en stime

Med en samlet værdi på 1,46 milliarder kroner på tilførslerne af fisk, er Hirtshals Havn tilbage i det absolutte førerfelt blandt de danske havne inden for fiskerisektoren




Hirtshals Havn har i 2019 oplevet en betydelig udvikling inden for håndtering og formidling af fisk, hvor væksten på havnen er båret af Hav Lines etablering af verdens største lakseterminal samt idriftsætning af slagteskibet "Norwegian Gannet".


Og laksen har på mange måder præget 2019 på Hirtshals Havn - både i forhold til tilførsler af fersk laks fra henholdsvis Norge, Færøerne, Island og Skotland, og fordi havnen rummer Danmarks største koncentration af virksomheder inden for lakseforædling.

2019 har dermed været året, hvor Hirtshals Havn for alvor har manifesteret sin position som Danmarks omdrejningspunkt for håndtering og formidling af laks. Denne position bunder bl.a. i kombinationen af havnens unikke beliggenhed i hjertet af Skandinavien og en mangeårig tradition og kompetence inden for fisk.

- Aktiviteterne på Hirtshals Havn har udviklet sig i en positiv retning, hvis vi ser 2019 i et overordnet perspektiv. Særligt tydeligt er det naturligvis, at vi igen har fået en afgørende position i Danmarks fiskesektor, udtaler Hirtshals Havns bestyrelsesformand, Anker Laden-Andersen.



For Hirtshals Havn har 2019 ikke alene været kendetegnet ved vækst inden for fisken - også inden for bil- og passagertrafikken over havnen har der igen har været en positiv udvikling. I 2019 har der været en samlet trafik på 2,42 mllioner passagerer, hvilket svarer til en fremgang på 2,4 % i forhold til 2018.

Ligeledes har antallet af personbiler fremvist en vækst på 3,3 % til 760.000 biler. I 2019 har Hirtshals Havn således haft det tredje største antal passagerer siden 2001, og det største antal personbiler nogensinde.

Den samlede godstrafik over havnen udgjorde i 2019 samlet 1,8 mio. tons, hvilket er en svag stagnation i forhold til godstrafikken i 2018 på 1,9 millioner tons. Den konstaterede nedgang i godsvolumen udgør 2,5 %, der imidlertid skal sammenholdes med et skønnet fald i godstrafikken over de danske havne i størrelsesordenen 2,8 % fra 2018 til 2019. Sammenlignet med godstrafikken som helhed betragter Hirtshals Havn udviklingen som positiv, idet havnen således fastholder en positiv udvikling.

Godstrafikken i Europa har generelt fremvist et fald hen over året. Den svage europæiske recession har påvirket trafikken over en lang række af trafikhavnene i Europa, og dermed også Hirtshals Havn, hvorigennem en væsentlig del af godstrafikken mellem Norge og det europæiske kontinent passerer. På linje med den samlede godstransport over Hirtshals Havn har lastbiltrafikken over havnen også udvist en stagnation, der imidlertid må betragtes som forbigående.






- På et enkelt forretningsområde har vi i nogen grad været påvirket af udefrakommende faktorer, der er relateret til den svage europæiske recession og i særlig grad til Brexit. Det er dermed forhold, som vi ikke har nogen indflydelse på, der giver os en stagnation. Dette forstærker kun vores begrundelse for at fortsætte udviklingen af Hirtshals Havn som et nordeuropæisk logistikcenter, da vi med en bredere palet bliver mindre følsomme over for eksterne faktorer, siger Anker Laden-Andersen. bestyrelsesformanden.

Midt i januar 2020 åbnede Smyril Line en ny ro/ro-rute mellem Hirtshals, Torshavn på Færøerne og Torlakshöfn syd for Reykjavik på Island. Smyril Lines valg om at udvide trafikken fra Hirtshals Havn befæster havnens position som HUB for den nordatlantiske godstransport, ligesom Smyril Lines position som en afgørende aktør i det nordatlantiske godsmarked styrkes.

-hawin




21/1 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året