Hirtshals Havn bliver mere digital i 2019

Hirtshals Havn bliver mere digital i 2019

Med en større grad af digitalisering og integration af systemer vil Hirtshals Havn løbende effektivisere driften, reducere driftsomkostninger og yde en bedre service til samarbejdspartnere

Det er allerede flere år siden, at den sidste faktura blev sendt pr. brev, og fra begyndelsen af 2018 forsvandt også hovedparten af papirer i den daglige administration. Nu er havnen klar til at tage de næste synlige skridt, og det kommer til at ske i løbet af 2019.

I 2017 og 2018 satte Hirtshals Havn gang i udskiftningen af kajstiksstandere og samtidig startede forberedelserne til automatisk afregning. I første del af 2019 bliver betalingssystemet ProPower sat i drift, og havnen skifter over til digital registrering og afregning. Digitaliseringen kan dog ikke kun ses i havnens administration, men også ude på havnen.

Teknisk chef ved Hirtshals Havn, Peter Ydesen, siger om indførelsen af automatiske registrering og afregning:
- Vi integrerer digitaliseringen samtidig med, at vi renoverer og udskifter installationerne på kajerne, og på den måde får vi både tidssvarende og sikre installationer. Samtidig fjerner vi muligheden for uregistreret forbrug.

 



 

Koordinator i Maritim Service ved Hirtshals Havn, Andreas Christiansen, siger om skiftet til automatiske registrering:
- Vi gennemfører nogle testforløb hen over sidste del af 2018 og første del af 2019. Når vi er færdige med installationerne, er vi klar til at sætte hele systemet i drift i vesthavnen. Når vi er tilfredse med driften af ProPower-systemet, og eventuelle børnesygdomme er fjernet, tager vi det næste skridt i administrationen. Her vil vi integrere den automatiske registrering med havneadministrationssystemet, og derefter vil afregningen for elektricitet i princippet køre uden, at vi rører ved den.

I anden del af 2019 vil Hirtshals Havn igen opgradere sin digitale platform, når havnen giver eksempelvis rederier, skibsmæglere og fiskeauktionen mulighed for at overføre tilmeldinger af skibe og afregningsgrundlag direkte i havnens administrationssystem. På den måde vil der ud fra en samlet betragtning kunne spares ressourcer og tid i administrationerne.

Koordinator i Maritim Service, Andreas Christiansen ser frem til det nye tilbud til havnens samarbejdspartnere:

- Den digitale løsning er ved at blive udviklet. Vi ser meget frem til de nye muligheder, og med standardiseringen vil vi formentligt undgå flere af de udfordringer, som vi bruger ressourcer på i dag.

7/11 2018