Hirtshals Havn bliver mere digital i 2019
Med en større grad af digitalisering og integration af systemer vil Hirtshals Havn løbende effektivisere driften, reducere driftsomkostninger og yde en bedre service til samarbejdspartnere
I 2017 og 2018 satte Hirtshals Havn gang i udskiftningen af kajstiksstandere og samtidig startede forberedelserne til automatisk afregning. I første del af 2019 bliver betalingssystemet ProPower sat i drift, og havnen skifter over til digital registrering og afregning. Digitaliseringen kan dog ikke kun ses i havnens administration, men også ude på havnen.
Teknisk chef ved Hirtshals Havn, Peter Ydesen, siger om indførelsen af automatiske registrering og afregning:
- Vi integrerer digitaliseringen samtidig med, at vi renoverer og udskifter installationerne på kajerne, og på den måde får vi både tidssvarende og sikre installationer. Samtidig fjerner vi muligheden for uregistreret forbrug.
- Vi gennemfører nogle testforløb hen over sidste del af 2018 og første del af 2019. Når vi er færdige med installationerne, er vi klar til at sætte hele systemet i drift i vesthavnen. Når vi er tilfredse med driften af ProPower-systemet, og eventuelle børnesygdomme er fjernet, tager vi det næste skridt i administrationen. Her vil vi integrere den automatiske registrering med havneadministrationssystemet, og derefter vil afregningen for elektricitet i princippet køre uden, at vi rører ved den.
I anden del af 2019 vil Hirtshals Havn igen opgradere sin digitale platform, når havnen giver eksempelvis rederier, skibsmæglere og fiskeauktionen mulighed for at overføre tilmeldinger af skibe og afregningsgrundlag direkte i havnens administrationssystem. På den måde vil der ud fra en samlet betragtning kunne spares ressourcer og tid i administrationerne.
Koordinator i Maritim Service, Andreas Christiansen ser frem til det nye tilbud til havnens samarbejdspartnere: