Hirtshals Havn bliver mere digital i 2019

Hirtshals Havn bliver mere digital i 2019

Med en større grad af digitalisering og integration af systemer vil Hirtshals Havn løbende effektivisere driften, reducere driftsomkostninger og yde en bedre service til samarbejdspartnere

Det er allerede flere år siden, at den sidste faktura blev sendt pr. brev, og fra begyndelsen af 2018 forsvandt også hovedparten af papirer i den daglige administration. Nu er havnen klar til at tage de næste synlige skridt, og det kommer til at ske i løbet af 2019.

I 2017 og 2018 satte Hirtshals Havn gang i udskiftningen af kajstiksstandere og samtidig startede forberedelserne til automatisk afregning. I første del af 2019 bliver betalingssystemet ProPower sat i drift, og havnen skifter over til digital registrering og afregning. Digitaliseringen kan dog ikke kun ses i havnens administration, men også ude på havnen.

Teknisk chef ved Hirtshals Havn, Peter Ydesen, siger om indførelsen af automatiske registrering og afregning:
- Vi integrerer digitaliseringen samtidig med, at vi renoverer og udskifter installationerne på kajerne, og på den måde får vi både tidssvarende og sikre installationer. Samtidig fjerner vi muligheden for uregistreret forbrug.

 



 

Koordinator i Maritim Service ved Hirtshals Havn, Andreas Christiansen, siger om skiftet til automatiske registrering:
- Vi gennemfører nogle testforløb hen over sidste del af 2018 og første del af 2019. Når vi er færdige med installationerne, er vi klar til at sætte hele systemet i drift i vesthavnen. Når vi er tilfredse med driften af ProPower-systemet, og eventuelle børnesygdomme er fjernet, tager vi det næste skridt i administrationen. Her vil vi integrere den automatiske registrering med havneadministrationssystemet, og derefter vil afregningen for elektricitet i princippet køre uden, at vi rører ved den.

I anden del af 2019 vil Hirtshals Havn igen opgradere sin digitale platform, når havnen giver eksempelvis rederier, skibsmæglere og fiskeauktionen mulighed for at overføre tilmeldinger af skibe og afregningsgrundlag direkte i havnens administrationssystem. På den måde vil der ud fra en samlet betragtning kunne spares ressourcer og tid i administrationerne.

Koordinator i Maritim Service, Andreas Christiansen ser frem til det nye tilbud til havnens samarbejdspartnere:

- Den digitale løsning er ved at blive udviklet. Vi ser meget frem til de nye muligheder, og med standardiseringen vil vi formentligt undgå flere af de udfordringer, som vi bruger ressourcer på i dag.

7/11 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland