Hirtshals Havn: Mindre gæld trods kæmpe investeringer

Hirtshals Havn: Mindre gæld trods kæmpe investeringer

Selv om den nordjyske havn på 14 år har foretaget investeringer for 358 mio. kr., har den afviklet mere gæld, end den har optaget, og inden for de kommende fem år bliver gælden halveret. Det viser en ny opgørelse fra Hirtshals Havn, som blandt andet har indgået aftaler om lagring og udskibning af CO2 og tiltrukket nye virksomheder, som øger aktivitetsniveauet på havnen

Den økonomiske udvikling i Hirtshals Havn har gennem en årrække været særdeles positiv, og fremgangen fortsætter i de kommende år.

Sådan konkluderer den nordjyske havn i en ny opgørelse.

Opgørelsen  understreger, at selv om Hirtshals Havn har investeret betydelige beløb i blandt andet faciliteter for havnens virksomheder og et nyt, grønt erhvervseventyr, er økonomien bundsolid. Dermed har havnen udstukket en kurs, der bliver til gavn for Hirtshals, Hjørring Kommune og hele Nordjylland.

- Økonomien i Hirtshals Havn er bundsolid. Det er et resultat af velovervejede beslutninger gennem en lang årrække. Havnen har sat tæring efter næring, og i de seneste 14 år har vi afviklet mere gæld, end vi har optaget. I 2028 har vi halveret vores nuværende gæld, siger CEO på Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard.

Han henviser til fakta om havnens økonomi:

  • I perioden 2009-2022 har havnen investeret for 358 mio. kr.
  • I samme periode har havnen optaget gæld for 175 mio. kr., men afviklet gæld for knap 200 mio. kr.
  • Havnen har egenfinansieret investeringer for omkring 183 mio. kr. fra 2009-2022.

- På trods af store investeringer i fremtiden var vores gæld 23 mio. kr. mindre i 2022 end i 2009, og gældsafviklingen tager endnu mere fart i de kommende år. Vores nuværende gæld på ca. 160 mio. kr. bliver reduceret til ca. 80 mio. kr. i løbet af 2028 – altså halverer vi vores gæld på fem år ved at afdrage 80 mio. kr. ud af vores løbende drift. Det er en udvikling, som vi er meget tilfredse med,siger Per Holm Nørgaard.

Betydelige udvidelser og nye virksomheder
Det solide økonomiske grundlag på Hirtshals Havn giver havnen mulighed for at udvide aktiviteterne i de kommende år. Havnen har allerede indgået en aftale med store koncerner som blandt andet Ineos, Wintershall Dea, Aalborg Portland og de andre partnere i Greenport Scandinavia om lagring og udskibning af CO2 til tomme gas- og oliefelter i Nordsøen.

Projektet bliver Nordeuropas største CO2-hub og fik for nylig 109 mio. kr. i støtte fra Fonden for Retfærdig Omstilling.

Havnen har også formået at tiltrække virksomheder – blandt andre Norwegian Hydrogen og Biomega – som nu er en del af den positive erhvervsudvikling på havnen, og i de kommende år vil endnu flere virksomheder slå sig ned på havnen for at blive en del af det samarbejde om produktion og forbrug af grønne brændstoffer, som Hirtshals Havn har etableret i samarbejde med en række virksomheder og korsortier.

Derudover arbejder Hirtshals Havn løbende på at skabe de bedst mulige betingelser for traditionel havnedrift med fiskeri, logistik og færgeruter til Norge, Island og Færøerne som omdrejningspunkter.

- Vi er stolte over, at vi er en af de danske havne, der har formået at tiltrække betydelige investeringer, fordi det skaber flere arbejdspladser og gør en forskel i forhold til den grønne omstilling, siger næstformand for Hirtshals Havns bestyrelse, borgmester Søren Smalbro, og tilføjer:

-Den positive udvikling styrker samtidig vores økonomiske fundament, der allerede er ganske godt, og som bliver endnu stærkere i de kommende år.

-lipe

1/4 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien