Hirtshals Havn ruster sig til fremtidens udfordringer
Hirtshals Havn ønsker fortsat at være en stærk spiller i fremtiden. Havnen har derfor fået foretaget en ekstern undersøgelse af organisationen, som skal hjælpe havnen med at realisere dens fremtidige udviklingsplaner.
Ultimo 2020 iværksatte Hirtshals Havns bestyrelse en ekstern konsulentundersøgelse, som skulle vurdere, hvorvidt havnen i sin nuværende form er rustet til de udfordringer og udviklingsmuligheder, som havnen står overfor i de kommende år.
På baggrund af den foretagne analyse har havnens bestyrelse konkluderet, at der i organisationen er behov for nye ledelsesmæssige kompetencer, samtidig med at den skal styrkes rent udviklingsmæssigt.
Fremtidige ændringer
I første omgang har den udviklingsmæssige styrkelse af organisationen allerede fundet sted med ansættelsen af en udviklingschef, der som første opgave skal vurdere, om havnen skal etablere et selvstændigt udviklingsselskab. Dette gøres for at sikre det bedst mulige grundlag for udnyttelse af de potentialer, som udviklingen på energiområdet i Danmark giver.
Samtidig har det desværre også betydet, at Hirtshals Havns administrerende direktør og vicedirektør begge er opsagt med deres respektive varsler. For havnedirektørens vedkommende gælder afskedigelsen pr. 31. december 2021. Processen omkring ansættelsen af en ny havnedirektør er allerede igangsat.
- Det er vigtigt at understrege, at ændringerne ikke er et udtryk for utilfredshed med den hidtidige opgavevaretagelse men alene bunder i en vurdering af, at nye kompetencer er påkrævet, hvis Hirtshals Havns udviklingspotentiale skal udnyttes fuldt ud i fremtiden, lyder det fra Anker Laden-Andersen, som er bestyrelsesformand hos Hirtshals Havn.
Der er lavet en aftale med den administrerende direktør om, at han varetager sine opgaver uændret, indtil en ny direktør er ansat.
Sideløbende drøftes mulighederne for en fortsat tilknytning af den administrerende direktør - dog i en anden funktion - da det er bestyrelsens vurdering, at dennes kompetencer og erfaring fortsat er relevante for havnen og dens fremtid.
havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien