Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone

 

2024 blev et år med øget trafik på Hirtshals Havn. Den nordjyske havn kan nu præsentere en opgørelse for det forgangne år, der viser fremgang i både passager- og godstrafik samt værdien for landinger af fisk sammenlignet med 2023. Blandt andet steg antallet af passagerer fra 2.183.000 i 2023 til hele 2.264.000 i 2024.

- Trafikken over kajkanten er et levevilkår for havnen. Derfor er vi stolte over at kigge tilbage på et år med øget trafik, da det er et udtryk for, at der er fremgang hos vores kunder på havnen. Med 742.000 personbiler og 128.000 lastbiler i 2024 snakker vi om lige under 2.400 køretøjer, der i gennemsnit krydsede vores kajkant hver dag. Det er dog vigtigt at nævne, at trafikken ind og ud af havnen altid påvirkes af vind og vejr samt samfundsmæssige ændringer, siger Per Holm Nørgaard, CEO hos Hirtshals Havn.

Gods gennem Jyllandskorridoren
1.759.000 ton gods blev transporteret af og på skibe i Hirtshals i 2024. Tallet overgår mængden fra 2023 med hele 90.000 ton, en positiv tendens, som man håber vil fortsætte på Hirtshals Havn.

- På Hirtshals Havn er vi glade for at se, at markedet vækster igen efter et par år med nedgang i gods. Hirtshals Havn ligger i en vigtig transportkorridor, hvor mulighederne for at skabe grønnere transportløsninger er store. Så vi håber, at den positive tendens med øget trafik fortsætter og styrker havnens position som et afgørende trafikknudepunkt i Norden, siger Michael Langballe, Head of Transport & Logistics hos Hirtshals Havn.

Et fiskeriets år
Værdien af landede fisk på Hirtshals Havn nåede i 2024 op på ca. 496 millioner kroner. Det er en betydelig på 29% fra 2023, svarende til 145 millioner kroner, og den højeste værdi for landinger på havnen i fem år. Stigningen skyldes i stor grad øgningen i landinger af makrel samt gode priser på mange fiskearter.

- Hirtshals Havn er en af Danmarks førende fiskerihavne, så væksten i værdien af landinger har stor betydning for de mange virksomheder, som arbejder med forarbejdning og forædling af fisk. Danske fartøjer landede næsten 3.000 ton makrel i Hirtshals i 2024, hvilket repræsenterer en værdi på cirka 50 millioner kroner, mens vi i 2023 så meget få landinger af makrel, siger Linn Indrestrand, Head of Fishery & Maritime Services hos Hirtshals Havn og fortsætter:

- Den øgede værdi i landinger kan mærkes på stemningen blandt virksomhederne og fiskerne på havnen, som har store forhåbninger for deres aktiviteter i det nye år.

Havneudvidelse vil give ekstra vind i sejlene
På Hirtshals Havn arbejder man fortsat med havneudvidelsen af den såkaldte Nordhavn, som vil styrke havnens position og understøtte den eksisterende forretning. Udvidelsen vil blandt andet involvere forbedring af besejlingsforholdene, så større skibe kan anløbe havnen, sikkerheden øges og kunderne får øget regularitet. Nordhavnen bliver derved et vigtigt led i understøttelsen af øget trafik på havnen.

- Vores opgave er at skabe de bedste betingelser for transportløsninger på Hirtshals Havn. I de kommende år vil flere af færgeselskaberne på havnen indsætte større færger, hvilket er en af grundene til, at vi arbejder hårdt for at gøre havneudvidelsen til en realitet, så havnen har den rette kapacitet til at understøtte det store potentiale for øget trafik gennem Hirtshals, siger Per Holm Nørgaard.

Trafikken i korte tal:
Passagerer: 2.264.000 stk.
Personbiler: 742.000 stk.
Lastbiler: 128.000 stk.
Godsmængde: 1.759.000 ton
Værdi af landede fisk: Ca. 496.000.000 kr.

-lipe

18/2 2025
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien