Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone

 

2024 blev et år med øget trafik på Hirtshals Havn. Den nordjyske havn kan nu præsentere en opgørelse for det forgangne år, der viser fremgang i både passager- og godstrafik samt værdien for landinger af fisk sammenlignet med 2023. Blandt andet steg antallet af passagerer fra 2.183.000 i 2023 til hele 2.264.000 i 2024.

- Trafikken over kajkanten er et levevilkår for havnen. Derfor er vi stolte over at kigge tilbage på et år med øget trafik, da det er et udtryk for, at der er fremgang hos vores kunder på havnen. Med 742.000 personbiler og 128.000 lastbiler i 2024 snakker vi om lige under 2.400 køretøjer, der i gennemsnit krydsede vores kajkant hver dag. Det er dog vigtigt at nævne, at trafikken ind og ud af havnen altid påvirkes af vind og vejr samt samfundsmæssige ændringer, siger Per Holm Nørgaard, CEO hos Hirtshals Havn.

Gods gennem Jyllandskorridoren
1.759.000 ton gods blev transporteret af og på skibe i Hirtshals i 2024. Tallet overgår mængden fra 2023 med hele 90.000 ton, en positiv tendens, som man håber vil fortsætte på Hirtshals Havn.

- På Hirtshals Havn er vi glade for at se, at markedet vækster igen efter et par år med nedgang i gods. Hirtshals Havn ligger i en vigtig transportkorridor, hvor mulighederne for at skabe grønnere transportløsninger er store. Så vi håber, at den positive tendens med øget trafik fortsætter og styrker havnens position som et afgørende trafikknudepunkt i Norden, siger Michael Langballe, Head of Transport & Logistics hos Hirtshals Havn.

Et fiskeriets år
Værdien af landede fisk på Hirtshals Havn nåede i 2024 op på ca. 496 millioner kroner. Det er en betydelig på 29% fra 2023, svarende til 145 millioner kroner, og den højeste værdi for landinger på havnen i fem år. Stigningen skyldes i stor grad øgningen i landinger af makrel samt gode priser på mange fiskearter.

- Hirtshals Havn er en af Danmarks førende fiskerihavne, så væksten i værdien af landinger har stor betydning for de mange virksomheder, som arbejder med forarbejdning og forædling af fisk. Danske fartøjer landede næsten 3.000 ton makrel i Hirtshals i 2024, hvilket repræsenterer en værdi på cirka 50 millioner kroner, mens vi i 2023 så meget få landinger af makrel, siger Linn Indrestrand, Head of Fishery & Maritime Services hos Hirtshals Havn og fortsætter:

- Den øgede værdi i landinger kan mærkes på stemningen blandt virksomhederne og fiskerne på havnen, som har store forhåbninger for deres aktiviteter i det nye år.

Havneudvidelse vil give ekstra vind i sejlene
På Hirtshals Havn arbejder man fortsat med havneudvidelsen af den såkaldte Nordhavn, som vil styrke havnens position og understøtte den eksisterende forretning. Udvidelsen vil blandt andet involvere forbedring af besejlingsforholdene, så større skibe kan anløbe havnen, sikkerheden øges og kunderne får øget regularitet. Nordhavnen bliver derved et vigtigt led i understøttelsen af øget trafik på havnen.

- Vores opgave er at skabe de bedste betingelser for transportløsninger på Hirtshals Havn. I de kommende år vil flere af færgeselskaberne på havnen indsætte større færger, hvilket er en af grundene til, at vi arbejder hårdt for at gøre havneudvidelsen til en realitet, så havnen har den rette kapacitet til at understøtte det store potentiale for øget trafik gennem Hirtshals, siger Per Holm Nørgaard.

Trafikken i korte tal:
Passagerer: 2.264.000 stk.
Personbiler: 742.000 stk.
Lastbiler: 128.000 stk.
Godsmængde: 1.759.000 ton
Værdi af landede fisk: Ca. 496.000.000 kr.

-lipe

18/2 2025
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale