Hirtshals sender milliardstor havneudvidelse i  udbud

Hirtshals sender milliardstor havneudvidelse i udbud

Hirtshals Havn har igennem en årrække arbejdet intenst på forberedelserne af den største udvidelse i havnens 100-årige historie, og nu er den et stort skridt nærmere en realisering med et EU-udbud på omkring 1 mia. kr. Havneudvidelsen skal blandt andet forbedre indsejlingsforholdene markant og optimere havnens faciliteter, så der i endnu højere grad bliver plads til grønne energiprojekter

Hirtshals Havn skal udvides, og i den forbindelse er der netop blevet offentliggjort et EU-udbud i forbindelse med anlægsarbejdet af udvidelsen med et samlet budget på omkring 1 mia. kr.

Havnen skal udvides dels for at forbedre indsejlingsforholdene, så større skibe kan anløbe havnen i hårdere vejr, end det er tilfældet i dag, dels for at etablere opmarch- og erhvervsarealer på selve havneområdet.
 
- Med udbuddet tager vi endnu et stort skridt på vejen mod en realisering af havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027.

- Det understreger endnu engang Hirtshals Havns markante udvikling, som skal understøtte havnens vigtige position både som centralt trafikknudepunkt mellem Norge og Europa og som en nøgleaktør i den grønne omstilling, hvor både havnens faciliteter og besejlingsforhold bliver afgørende for den grønne omstilling, siger CEO for Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard, og fortsætter:
 
- Sammen med den nylige fondsstøtte på 109 mio. kr. til Greenport Scandinavia-konsortiet, der arbejder med etablering af Nordeuropas største knudepunkt for lagring og udskibning af CO2 netop i Hirtshals, er vi rigtig godt på vej med at realisere vores grønne ambitioner.  

EU-udbuddet i forbindelse med havneudvidelsen er et udbud med forhandling.

Det betyder, at der i løbet af den første måneds tid prækvalificeres en række virksomheder til at give et indledende tilbud, som herefter kan indgå i individuelle forhandlinger mellem Hirtshals Havn og tilbudsgiverne frem mod det endelige tilbud.

Fordelene ved et EU-udbud med forhandling er blandt andet, at havnen dermed får mulighed for at få det mest optimale design for havneudvidelsen.

Samtidig kommer der styr på anlægsøkonomien fra starten, ligesom havnen sammen med tilbudsgiver kan komme klarhed og enighed over risikoelementer.

Derudover giver forhandlingen også mulighed for at få afklaret en optimal tidsplan, som tilgodeser en fleksibel udførelsesperiode for totalentreprenøren, og som samtidig opfylder havnens operationelle krav.
 
- Udbuddet afgøres ud fra en vurdering af det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor kriterier som klimaaftryk og bæredygtighed, teknisk kvalitet og styring af projektet, nøglepersoner, arbejdsmiljø og borger- og turistinddragelse i projektet vurderes.

- På den måde får vi et 360 graders blik på havneudvidelsen og hvordan den realiseres på bedst mulige måde, siger Niels Kiersgaard, COO ved Hirtshals Havn.
 
Hirtshals Havn forventer, at man senest i efteråret 2024 kan indstille det endelige tilbud til godkendelse hos Hjørring Byråd.

-hawin

 

8/1 2024
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid