Hirtshals-virksomhed har knækket koden til komplekse norske toldkrav

Hirtshals-virksomhed har knækket koden til komplekse norske toldkrav

Color Line Cargo i Hirtshals har udviklet en it-løsning, der gør det meget lettere for transportører at eksportere varer til Norge. Løsningen er blandt andet skabt efter en centralisering af toldopgaverne på kontoret i Hirtshals og har medført en markant vækst i både kunder og medarbejdere i den nordjyske havneby

Det er en kompliceret affære at fortolde varer mellem Danmark og Norge på grund af Norges toldbarrierer. Men Color Line Cargo i Hirtshals har udviklet et system, der kan håndtere netop toldekspeditionen ved varer mellem EU og Norge.

IT-løsningen har gjort det langt nemmere for transportører at håndtere den besværlige told og giver dermed en smidig grænseovergang for kunderne.

- Der er traditionelt meget ventetid i Norge, når varer skal ind i landet, fordi det ikke er et EU-land. Og tid er som bekendt penge. Derfor er det afgørende, at man som transportør ikke holder stille mere end højst nødvendigt. Med vores toldløsning har vi udviklet et system, som kan håndtere fortoldningerne hurtigt og effektivt, så papirarbejdet er lavet på forhånd, når lastbilerne skal passere den norske grænse, forklarer Allan Rishøj, der er fragtchef hos Color Line Cargo.

Color Line Cargo har arbejdet på udviklingen af den digitale toldløsning i løbet af de seneste fire år og har i kølvandet på indsatsen samlet al norsk toldbehandling i Hirtshals med ambitionen om at skabe en mere strømlinet og effektiv speditionsforretning.

Kompetencer og specialviden om det komplekse, norske toldområde er dermed samlet i den nordjyske havneby, der indimellem omtales som Norges sydligste havn.

Mange lastbiler er hver dag med

- Det er helt afgørende for transportører, at toldekspedition kan foregå så hurtigt og smertefrit som muligt, og at vi i Hirtshals kan tilbyde en unik løsning i forhold til Norge, er med til at gøre os attraktive, både for kunder og for medarbejdere inden for toldområdet, siger Per Holm Nørgaard, administrerende direktør ved Hirtshals Havn.

Godsmængden for Color Line Cargo er steget 15 procent i løbet af 2022 sammenlignet med samme periode i 2019.
 
- Vi er selvfølgelig meget glade for at se resultaterne af vores investeringer i udviklingen af systemet, som blandt andet har medført en fordobling af medarbejdere i Hirtshals, hvor vi i dag er 42 medarbejdere mod omkring 20 for fire år siden. Stigningen relaterer sig næsten udelukkende til en massivt stigende efterspørgsel på vores løsninger på eksporten til Norge, siger Allan Rishøj og tilføjer:

- Toldområdet er fortsat et område i udvikling for os, da både EU og Norge er i gang med implementering af ny toldlovgivning, som også vil stille større krav til os som leverandør. Vi investerer derfor også allerede nu i fremtiden ved selv at uddanne vores egne toldspeditører. Aktuelt har vi seks elever i lære, og vi tager løbende nye ind, fordi vi kan se, at behovet kun bliver større.

Strategien videreføres de kommende år, hvor toldforretningen skal udbygges yderligere, blandt andet på det tyske marked, ligesom eksisterende og potentielle kunder efterspørger en lignende løsning til Storbritannien efter Brexit.

- Både Tyskland og Storbritannien er uden tvivl interessante markeder for os. Generelt er toldekspedition en vigtig del af Color Line Cargos overordnede strategi, fordi vi kan tilbyde vores kunder andet og mere end transport fra A til B, siger Allan Rishøj.

 
-hawin
11/1 2023
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning