Historisk havneudvidelse hos Grenaa Havn

Historisk havneudvidelse hos Grenaa Havn

350 meter havnekaj, 17.000 kvadratmeter havneareal, et heavyload-område og en opgradering til 9 MW landstrøm. Dette er blot nogle af de kvaliteter, der sammen med det 28.000 kvadratmeter kajnære baglandsareal, gør det nye fleksible havneområde velegnet til store projekter som f.eks. servicering af offshore-installationer, stacking og test af Power-to-X-teknologi

Bestyrelsen for Grenaa Havn A/S har netop truffet beslutningen om den største anlægsinvestering i havnens 207 år lange historie.

VVM-undersøgelsen er igangsat, og havneudvidelsen vil koste op mod 100 millioner kroner, når den forventes færdig til januar 2023.

Vækst og beskæftigelse hos lokale virksomheder 

Havneudvidelsen er en vigtig investering i havnens fortsatte udvikling men også for de lokale virksomheder, som havnen har et tæt samarbejde med:

- Investeringen kommer i kølvandet på havnens indtjeningsrekorder fra 2018 og 2019. Fremgangen betyder, at vi har oplevet en tiltagende efterspørgsel på havnens faciliteter. Derfor har vi investeret massivt i materiel, pakhuse og arealer, hvor havneudvidelsen bliver den største investering hidtil.

- Samtlige investeringer bereder havnen til at håndtere de fortsat større projekter, og de fortsat større skibe, der anløber havnen. Dette betyder også flere opgaver og mere beskæftigelse til virksomhederne som havnen arbejder sammen med i lokalområdet, konstaterer Bent Hansen, bestyrelsesformand for Grenaa Havn.

Indrettet til at håndtere store projekter på tværs 

Havneområdet vil blive fleksibelt indrettet, så det kan håndtere store projekter på tværs af havnens kernesegmenter bl.a. vindmøller, projektlaster, test af Power-to-X, stacking og maintenance, samt anløb af skibe i størrelsen panamax.

I forbindelse med havneudvidelsen vil området også blive forsynet med 9 MW landstrøm, hvilket er en opgradering på 7 MV fra de 2 MW landstrøm, som havnen tilbyder nu. Dette for at kunne tilbyde miljørigtige energiløsninger til specifikke projekter og stacking-segmentet.

Af materiel har havnen bl.a. investeret i en intelligent LHM 550 Liebherr havnekran, der sikrer en effektiv, men også bæredygtig operation, da den kan køre på el. Den nye Liebherr afløser den 30 år gamle Gottwald kran, der kører på diesel.

- Vi ved, at vi ser ind i en fremtid, hvor nye store infrastrukturprojekter skal modernisere transporten og sikre sammenhængskraften i Danmark. Samtidigt skal den grønne omstilling accelereres med udbygningen af offshore vind og udviklingen af helt nye energiformer (Power-to-X).

- Med havneudvidelsen og vores opgraderede materiel kan vi både imødekomme den traditionelle havnedrift, men også stå til rådighed for de kommende års store projekter, som skal sikre effektiv og bæredygtig vækst i Danmark, fortæller Henrik Carstensen, CEO, Grenaa Havn. 

Ny 2025 strategi - Partnerskabshavn for en grøn verden 

Med 2025-strategien 'Partnerskabshavn for en grøn verden', som lanceres ved årsskiftet 2021, stadfæster Grenaa Havn indsatsen for den grønne omstilling. Derudover fortsætter havnen med et stærkt fokus på havnens udvalgte kernesegmenter.

- Med den nye strategi introducerer vi en række tiltag, der bidrager til den danske og europæiske målsætning om fuld klimaneutralitet i 2050. Med det nye kernesegment 'Energy & Innovation' skærper vi fokus på udviklingen af grøn energi.

- Energy & Innovation skal sammen med et af vores udvalgte verdensmål 'Bæredygtig energi', sikre vores målrettede indsats inden for PtX og havvind. At vi ud over traditionel havnedrift ønsker at stille det nye havneområde til rådighed for store projekter, der bl.a. relaterer sig til grøn energi, er en af vores konkrete indsatser for at styrke den grønne omstilling, siger Henrik Carstensen.

-hawin

 

Fakta  

350 meter havnekaj – velegnet til vindmøllekomponenter 

17.000 kvadratmeter areal 

11 meter vanddybde forberedt til 15 meter 

9 MW landstrøm 

heavyload-område  

28.000 kvadratmeter kajnært baglandsareal  

 
Anvendelsesmuligheder  
Kan håndtere projekter på tværs af kernesegmenter på samme tid
Servicering af offshore-installationer 
Storskala test af Power-to-X 
Stacking, maintenance af rigge (inkl. SPS)
Anløb af store skibe (Panamax size)  
Håndtering af bulk gods 

18/12 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien