Historisk havneudvidelse hos Grenaa Havn

Historisk havneudvidelse hos Grenaa Havn

350 meter havnekaj, 17.000 kvadratmeter havneareal, et heavyload-område og en opgradering til 9 MW landstrøm. Dette er blot nogle af de kvaliteter, der sammen med det 28.000 kvadratmeter kajnære baglandsareal, gør det nye fleksible havneområde velegnet til store projekter som f.eks. servicering af offshore-installationer, stacking og test af Power-to-X-teknologi

Bestyrelsen for Grenaa Havn A/S har netop truffet beslutningen om den største anlægsinvestering i havnens 207 år lange historie.

VVM-undersøgelsen er igangsat, og havneudvidelsen vil koste op mod 100 millioner kroner, når den forventes færdig til januar 2023.

Vækst og beskæftigelse hos lokale virksomheder 

Havneudvidelsen er en vigtig investering i havnens fortsatte udvikling men også for de lokale virksomheder, som havnen har et tæt samarbejde med:

- Investeringen kommer i kølvandet på havnens indtjeningsrekorder fra 2018 og 2019. Fremgangen betyder, at vi har oplevet en tiltagende efterspørgsel på havnens faciliteter. Derfor har vi investeret massivt i materiel, pakhuse og arealer, hvor havneudvidelsen bliver den største investering hidtil.

- Samtlige investeringer bereder havnen til at håndtere de fortsat større projekter, og de fortsat større skibe, der anløber havnen. Dette betyder også flere opgaver og mere beskæftigelse til virksomhederne som havnen arbejder sammen med i lokalområdet, konstaterer Bent Hansen, bestyrelsesformand for Grenaa Havn.

Indrettet til at håndtere store projekter på tværs 

Havneområdet vil blive fleksibelt indrettet, så det kan håndtere store projekter på tværs af havnens kernesegmenter bl.a. vindmøller, projektlaster, test af Power-to-X, stacking og maintenance, samt anløb af skibe i størrelsen panamax.

I forbindelse med havneudvidelsen vil området også blive forsynet med 9 MW landstrøm, hvilket er en opgradering på 7 MV fra de 2 MW landstrøm, som havnen tilbyder nu. Dette for at kunne tilbyde miljørigtige energiløsninger til specifikke projekter og stacking-segmentet.

Af materiel har havnen bl.a. investeret i en intelligent LHM 550 Liebherr havnekran, der sikrer en effektiv, men også bæredygtig operation, da den kan køre på el. Den nye Liebherr afløser den 30 år gamle Gottwald kran, der kører på diesel.

- Vi ved, at vi ser ind i en fremtid, hvor nye store infrastrukturprojekter skal modernisere transporten og sikre sammenhængskraften i Danmark. Samtidigt skal den grønne omstilling accelereres med udbygningen af offshore vind og udviklingen af helt nye energiformer (Power-to-X).

- Med havneudvidelsen og vores opgraderede materiel kan vi både imødekomme den traditionelle havnedrift, men også stå til rådighed for de kommende års store projekter, som skal sikre effektiv og bæredygtig vækst i Danmark, fortæller Henrik Carstensen, CEO, Grenaa Havn. 

Ny 2025 strategi - Partnerskabshavn for en grøn verden 

Med 2025-strategien 'Partnerskabshavn for en grøn verden', som lanceres ved årsskiftet 2021, stadfæster Grenaa Havn indsatsen for den grønne omstilling. Derudover fortsætter havnen med et stærkt fokus på havnens udvalgte kernesegmenter.

- Med den nye strategi introducerer vi en række tiltag, der bidrager til den danske og europæiske målsætning om fuld klimaneutralitet i 2050. Med det nye kernesegment 'Energy & Innovation' skærper vi fokus på udviklingen af grøn energi.

- Energy & Innovation skal sammen med et af vores udvalgte verdensmål 'Bæredygtig energi', sikre vores målrettede indsats inden for PtX og havvind. At vi ud over traditionel havnedrift ønsker at stille det nye havneområde til rådighed for store projekter, der bl.a. relaterer sig til grøn energi, er en af vores konkrete indsatser for at styrke den grønne omstilling, siger Henrik Carstensen.

-hawin

 

Fakta  

350 meter havnekaj – velegnet til vindmøllekomponenter 

17.000 kvadratmeter areal 

11 meter vanddybde forberedt til 15 meter 

9 MW landstrøm 

heavyload-område  

28.000 kvadratmeter kajnært baglandsareal  

 
Anvendelsesmuligheder  
Kan håndtere projekter på tværs af kernesegmenter på samme tid
Servicering af offshore-installationer 
Storskala test af Power-to-X 
Stacking, maintenance af rigge (inkl. SPS)
Anløb af store skibe (Panamax size)  
Håndtering af bulk gods 

18/12 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras