Hjem til Aarhus

Hjem til Aarhus

Molslinjens nyeste kæmpefærge, Express 4, er nu blevet overdraget til Molslinjen i Australien, og har nu påbegyndt den 20.000 kilometer lange sejltur hjem til Aarhus Havn, hvorfra den skal sejle på ruten til Odden fra marts

Skibsbyggerne på Austal-værftet i Perth kan efter næsten ét års arbejde nu levere Express 4 til Molslinjens folk i Australien. Efter ugers test i vandet ud for Perth har Molslinjens besætning nu sat kursen hjemover mod Aarhus.

Forude venter en 20.000 kilometer lang rejse. Fra vestkysten af Australien over det indiske Ocean, gennem Suez kanalen og videre gennem Middelhavet og den engelske kanal, og efter at rundet Skagen hjem over Kattegat til Aarhus.

- Express 4 skal sikre, at vi har den fornødne kapacitet på Kattegat, når vi har afgivet Express 1 og Max Mols til operationen på Bornholm, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Det tager en lille måned til søs, før Express 4 kan lægge til kaj i sin hjemhavn i Aarhus. Selv om der er foretaget intensive testsejladser i ugerne op til hjemturen, er det altid spændende at tage et helt nyt skib ud på så lang en tur.

- Vi har taget færger hjem fra Australien før, så vi ved, at det er en hård test af maskineriet, og vi ved også, at det er en hård tur for mandskabet, som ikke har meget komfort på en tom passagerfærge, siger Carsten Jensen.

Express 4 forventes sat i drift på ruten mellem Aarhus og Odden medio marts. Molslinjen vil således have tre af verdens største katamaran-færger i drift på Kattegat.

-lipe

30/1 2019
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind