Hjem til Aarhus

Hjem til Aarhus

Molslinjens nyeste kæmpefærge, Express 4, er nu blevet overdraget til Molslinjen i Australien, og har nu påbegyndt den 20.000 kilometer lange sejltur hjem til Aarhus Havn, hvorfra den skal sejle på ruten til Odden fra marts

Skibsbyggerne på Austal-værftet i Perth kan efter næsten ét års arbejde nu levere Express 4 til Molslinjens folk i Australien. Efter ugers test i vandet ud for Perth har Molslinjens besætning nu sat kursen hjemover mod Aarhus.

Forude venter en 20.000 kilometer lang rejse. Fra vestkysten af Australien over det indiske Ocean, gennem Suez kanalen og videre gennem Middelhavet og den engelske kanal, og efter at rundet Skagen hjem over Kattegat til Aarhus.

- Express 4 skal sikre, at vi har den fornødne kapacitet på Kattegat, når vi har afgivet Express 1 og Max Mols til operationen på Bornholm, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Det tager en lille måned til søs, før Express 4 kan lægge til kaj i sin hjemhavn i Aarhus. Selv om der er foretaget intensive testsejladser i ugerne op til hjemturen, er det altid spændende at tage et helt nyt skib ud på så lang en tur.

- Vi har taget færger hjem fra Australien før, så vi ved, at det er en hård test af maskineriet, og vi ved også, at det er en hård tur for mandskabet, som ikke har meget komfort på en tom passagerfærge, siger Carsten Jensen.

Express 4 forventes sat i drift på ruten mellem Aarhus og Odden medio marts. Molslinjen vil således have tre af verdens største katamaran-færger i drift på Kattegat.

-lipe

30/1 2019
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året