Hurtigfærgelejet i Ystad er nu bygget om til Povl Anker

Hurtigfærgelejet i Ystad er nu bygget om til Povl Anker

Ystad Havn og Bornholmslinjen er nu færdige med tilpasningen af hurtigfærgelejet i Ystad. Det betyder, at erstatningsfærgen, Povl Anker nu kan sættes ind på ruten Rønne-Ystad, når det giver mest mening og uafhængigt af andre færger

Hurtigfærgelejet i Ystad Havn, færgeleje 5, er nu ombygget, så erstatningsfærgen Povl Anker også kan benytte lejet. Det giver Bornholmslinjen muligheden for at indsætte færgen, når det gavner flest bornholmere og helt uafhængigt af andre færgers fartplaner.

I årevis har indsættelsen af Povl Anker givet problemer, da det leje, som erstatningsfærgen kunne benytte, ofte var optaget af polske færger.

- Det betød helt praktisk, at vi ikke kunne sætte Povl Anker ind, når der var behov for det. I stedet var vi tvunget til at vente på, at lejet i Ystad blev ledigt, forklarer Bornholmslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Ombygningen af lejet har været omfattende. Povl Anker er et helt andet skib end en moderne hurtigfærge, så det stiller store krav til lejet og fortøjningspullerter, som skal kunne holde til tungt besøg af Povl Anker.

- Ombygningen giver os mere frihed til at lave det trafikprogram, som giver mest mening og hjælper flest mulige bornholmere af sted, så de kan nå, det de har planlagt, når vejret driller. Det er et gevaldigt løft til færgebetjeningen af Bornholm, siger Jesper Skovgaard.

-hawin

20/4 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien