Hurtigfærger sætter efterårsrekord

Hurtigfærger sætter efterårsrekord

Der har været massiv trafik mellem landsdelene i den netop overståede efterårsferie. Det betød, at Molslinjens hurtigfærger på Kattegat fragtede flere passagerer end nogensinde før i efterårsferien

De tre hurtigfærger på Kattegat sejlede i alt 143.331 passagerer frem og tilbage fra og med fredag før ferien og til og med søndagen i feriens afslutning. Det er flere end nogensinde og dermed efterårsferie-rekord.

Sidste år i 2020 var der 117.689 passagerer med i samme periode, og i 2019 var tallet den hidtidige rekord på 132.264 passagerer frem og tilbage på ruterne mellem Aarhus og Odden og mellem Ebeltoft og Odden.

-Færgepassagererne på Kattegat er kommet hurtigt tilbage, og det er ret fantastisk, at rejselysten allerede nu sætter nye rekorder, fortæller Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Antallet af overførte biler i perioden er også steget fra 38.546 biler i 2020 til 47.271 biler i 2021. I 2019 var antallet af biler på 42.031.

Også fyldte afgange på hverdage
Efterårsferiens rejsemønster er sådan, at der på de første store rejsedage op til efterårsferien er meget trafik fra Sjælland mod Jylland – og den bølge skyller så tilbage mod Sjælland i efterårsferiens slutning.

Men i denne efterårsferie har vi set et lidt andet billede. Her har uge 42 har været præget af fyldte afgange i begge retninger - også på hverdagene, siger Jesper Skovgaard.

-lipe

26/10 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien