Iceland Ocean Cluster får søsterorganisation i Hirtshals

Iceland Ocean Cluster får søsterorganisation i Hirtshals

Det nordatlantiske klyngenetværk skal være med til at højne danske akvakultur-, fiskeri- og teknologivirksomheders perspektiver inden for cirkulær, blå økonomi - ikke alene i Hirtshals men på landsplan

Iceland Ocean Cluster har annonceret det nye initiativ med at etablere Danish Ocean Cluster i Danmark i samarbejde med Hirtshals Havn og Nordsøen Forskerpark. Hovedformålet med dette nye klyngeinitiativ er at markedsføre og støtte udvikling blandt akvakultur- og fiskerirelaterede virksomheder og at samarbejde om at fremme Iceland Ocean Cluster modellen i Danmark.

- Vi går nu i gang med at opbygge Danish Ocean Cluster. Vi forventer, at klyngen vil have en positiv indvirkning på alle virksomheder og industrier i Danmark som arbejder med levering af udstyr og teknologier til fiskeri og akvakultur. Derudover er der i øjeblikket nye industrier på vej til Danmark, som gør det nødvendigt for os at tænke nyt i forhold til udnyttelse af ressourcer og omdannelse af restprodukter til råvarer, siger Linn Indrestrand, Head of Maritime Service & Fishery, ved Hirtshals Havn.


- Dette er et vigtig skridt henimod samarbejdet i Arktis og åbner døre til at ekspandere Ocean Cluster netværket for bedre at adressere fælles mål om at fremme bæredygtigt og fremtidssikret fiskeri.
Det nye samarbejde er et vigtigt skridt for Danmark og danske virksomheder i at højne deres internationale perspektiv inden for cirkulær blå økonomi. Det er vigtigt at understrege, at selvom klyngen Danish Ocean Cluster vil være placeret i Hirtshals, så er det et nationalt projekt, som favner alle danske virksomheder inden for branchen.

Karl Henrik Laursen, direktør ved Nordsøen Forskerpark, tilføjer:
- Når vi kommer ind i det her nordatlantiske klyngenetværk, ser vi ind i at kunne drage nytte af den store erfaring som Iceland Ocean Cluster og andre nordatlantiske klynger er i besiddelse af. Vi ser frem til samarbejdet og til at blive en del af klyngen, hvor vi kan trække på den store ekspertise, som allerede eksisterer her.

-lipe

8/6 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde