Intelligent og bæredygtig havnekran garanterer effektiv operation på Grenaa Havn
Den elektriske Liebherr LHM 550 havnekran, som forventes leveret til marts 2021. Fotokredit: Liebherr.

Intelligent og bæredygtig havnekran garanterer effektiv operation på Grenaa Havn

Grenaa Havn har netop underskrevet kontrakt på en LHM 550 Liebherr havnekran til ca. 25 millioner kroner. Udover at være udstyret med intelligent automatiseret teknologi, er kranen, som del i havnens bæredygtighedsstrategi, under ombygning til at kunne køre på el

Den elektriske mobile Liebherr havnekran forventes leveret til marts 2021. Indtil da bliver den opdateret hos Liebherr i Rostock, hvor den ombygges til at kunne køre på el.

- Kraner og andre store maskiner, der håndterer materiel på de danske havne, kræver store mængder diesel og udleder CO2, når de losser og laster. Derfor betragter vi omstillingen til elektriske maskiner, som et vigtigt skridt på vejen mod en grønnere omstilling, fortæller Henrik Carstensen, CEO hos Grenaa Havn, og fortsætter:

Indkøbet af Liebherr mobilkranen understøtter FN’s verdensmål 7 (Bæredygtig energi), som er et af de mål vi arbejder med i vores nye 2025 strategi. Ved at ombygge kranen til at kunne køre på el, reducerer vi CO2-udledningen betydeligt med 275 tons pr. år, i forhold til Gottwald kranen som vi erstatter. Derved nedbringer vi også vores kunders klimaaftryk ved håndteringen af gods over kaj.

Intelligent teknologi effektiviserer håndteringen af materiel

Kranen er udstyret med intelligente funktioner som ergonomisk styring og avanceret software, der både hjælper kranens operatører og garanterer en øget produktivitet:

- Med den avancerede software bl.a. 'teach in-funktionen', automatiseres materialehåndteringen så operatøren ikke skal losse og laste manuelt. Det betyder, at kranen kan køre flere cyklusser i timen, hvilket effektiviserer operationerne markant, fortæller Henrik Carstensen.

Den 467 tonstunge kran har en løftekapacitet på 144 ton på 20 meter og 40 ton på 54 meter, og en 360 graders mobilitet. Dette sikrer en høj manøvredygtighed, som gør den velegnet til omfattende operationer som håndtering af bulk, skrot og projektlaster på de fortsat større skibe, der anløber kajen eller som STS-operationer (ship-to-ship).

En ideel partner til omfattende projekter

- Med vores kajnære havnearealer og centrale beliggenhed, er Grenaa Havn en ideel hubhavn med optimale betingelser for effektiv distribution i hele landet. Sammenholdes dette med vores sikre opbevaringsarealer og effektive udstyr som den nyindkøbte Liebherr kran, så lever vi op til vores målsætning om at kunne levere kundetilpassede serviceydelser af høj kvalitet til selv de mest omfattende projekter, fortæller Henrik Carstensen.

-hawin

4/12 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien