Kalundborg Havn har igen medvind i krydstogtsejlene

Kalundborg Havn har igen medvind i krydstogtsejlene

Seks krydstogtskibe ligger allerede klar til at anløbe Kalundborg Havn i 2017. Efter to års stilstand blæser havnens vækststrategi atter medvind i krydstogtsejlene.

Efter et par slanke år er der nu igen sul på krydstogt-aktiviteterne i Kalundborg Havn.

Endnu et skib har netop meldt sin ankomst i den vestsjællandske industrihavn, og dermed er seks krydstogtanløb allerede skrevet ind i næste års kalender – et pænt tal for en dansk provinshavn.

Men skuden har ikke vendt sig selv, og ifølge cruisemanager i Kalundborg Havn, Liselotte Rørup, ligger en benhård og årelang indsats til grund for havnens fremgang.

- Vi arbejder kontinuerligt og målrettet med at forbedre vores oplevelsesprodukt og øge antallet af krydstogtgæster. Et væsentlig punkt i vores 2015-2020 strategi er at skrue op for profileringen af havnen som en attraktiv og professionel servicepartner for krydstogtsrederierne. Og indsatsen har effekt, siger hun.

Konkurrencen om rederiernes gunst er hård, og i kampen om flere krydstogtgæster har Kalundborg Havn blandt andet indgået et samarbejde med VisitVestsjælland, ligesom Liselotte Rørup i marts var på charmetur i Florida for at promovere Kalundborg for nogle af verdens største rederier.

Og det skorter da heller ikke på argumenter for at lægge til land i Kalundborg.
Foruden gunstige havnefaciliteter og Sjællands dybeste vand, nævner Liselotte Rørup blandt andet den unikke gæsteoplevelse og centrale beliggenhed.

- Kalundborg er smuk natur, frisk luft og autentiske gæsteoplevelser. Vi kan tilbyde gæsterne en helt unik oplevelse i forhold til den, de får i hovedstæderne og på de traditionelle krydstogtdestinationer, og så ligger vi ganske centralt i forhold til blandt andet vikingeoplevelser på Sjælland og kun en god times kørsel fra København og Odense, siger hun.

Kalundborg Havn har lang erfaring som krydstogtdestination og har fra begyndelsen i 2005 og til 2014 haft 60.334 krydstogtgæster over landgangsbroen – slet ikke dårligt for en provinshavn.

 

-mklarlund

25/5 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind