Kalundborg Havn i partnerskab med krydstogtkæmper
Det er store krydstogtskibe som MSC MERAVIGLIA, der fra 2019 vil kunne gøre brug af turnaround-muligheden i Kalundborg Havn.

Kalundborg Havn i partnerskab med krydstogtkæmper

Kalundborg Havn investerer i infrastruktur med plads til store krydstogtskibe og 'turnarounds'. Partnerskab med topaktørerne Blue Water Shipping og PWL Port Services skal få den danske havn i spil som port til Østersøen.

Tilsammen tilbyder parterne optimale vilkår forstore krydstogtskibe og en unik placering med let adgang til Københavns Lufthavn og hovedstaden.

I februar 2019 står et nyt og 330.000 kvadratemeter stort havneområde færdigt i Kalundborg Havn. 25.000
kvadratmeter af det nye havneområde skræddersyes til at facilitere let besætnings- og passagerskift – et
såkaldt turnaround – for selv de største skibe.
Med en kaj på 500 meter og vanddybden på 15 meter har

Kalundborg Havn også kapacitet til fremtidens krydstogtskibe, som bliver større og stikker dybere.

Fokus på fremtidens krydstogtmarked.
Væksten i krydstogtindustrien er enorm ogforretningspotentialet tilsvarende stort. Ved at slå sig sammen med Blue Water Shipping i Danmark og PWLPort Services i Hamburg, som begge har langstrakt erfaring og ekspertise på området, styrker den
vestsjællandske havn sit potentiale væsentligt.

PWL og Blue Water Shipping bliver ansvarlige for driften og står blandt andet for håndtering af terminaler, gæster og sikkerhed.
Salg- og marketingholdet kommer til at bestå af Hans Chen Braas fra Blue Water Shipping, Alexander Napp
fra PWL og Liselotte Rørup hos Kalundborg Havn.

- Vi er overbeviste om, at vi med det nye havneområde tilbyder en unik turnaround-mulighed for
krydstogtsejlads i Østersøen og langs den norske kyst. Beliggenheden lige ud til dybvandsruten i Storebælt
og bare 100 kilometer fra Københavns Lufthavn er med til at gøre Kalundborg Havn til et stærkt og ikke
mindst tids- og brændstofbesparende alternativ til krydstogtrederier i Østersøen, siger Liselotte Rørup, der
er Cruisemanager i Kalundborg Havn.

PWL forklarer følgende om baggrunden for at indgå i partnerskabet:
- En tid med massiv vækst i industrien får os til at søge efter potentielle turnaround-havne og destinationer
uden for landets grænser. Og da vi stødte på Kalundborg Havn og potentialet, som havneudvidelsen fører
med sig, var der ingen tvivl om, at vi skulle tilslutte os teamet med Kalundborg Havn og Blue Water. Med
vores ekspertise og Kalundborgs gunstige beliggenhed ser vi en stor mulighed for regionen. Vi opfordrer
alle krydstogtrederier til at se nærmere på det her nye og meget interessante alternativ, siger Alexander
Napp fra PWL Port Services i Hamborg.

- Blue Water Shipping er meget begejstrede over at være en del af turnaround-projektet i Kalundborg.
Regionen bliver mere og mere populær og med udsigt til store ordrer, er Kalundborg Havn et stærkt
alternativ og supplement til den eksisterende havnestruktur. Samlet har vi musklerne til at tilbyde en
moderne og effektiv turnaround-løsning skræddersyet til at håndtere krydstogtrederiernes behov, siger
Hans Chen Braas fra Blue Water Shipping.

-lipe

 

31/8 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind