Kalundborg Havn står foran havneuddybning

Kalundborg Havn står foran havneuddybning

For at kunne imødegå krav fra sine største kunder har Kalundborg Havn sat gang i et renoveringsprojekt, der skal øge vanddybden i havnen

Når store skibe anløber Kalundborg Havn, har de brug for plads – særligt i dybden. Faktisk er Kalundborg Havn kontraktligt forpligtet til at sikre minimum 10 meters vanddybde i Dokhavnen ved kaj 15.

Ad åre er vanddybden imidlertid faldet til omkring 9,5 meter på grund af såkaldt tilsiltning, hvor sand og biomateriale samler for eksempel tang på bunden af havnebassinet.

Løsningen er at foretage en delvis oprensning og uddybning af havnen, hvor omkring 16.800 kubikmeter materiale skal fjernes fra et område på cirka 20.000 kvadratmeter i Dokhavnsbassinet foran Kaj 15.

- Projektet sikrer, at de største subsea-skibe kan komme til kaj og laste i Kalundborg Havn. Den del er enormt vigtigt, for det betyder, at vi fortsat kan servicere vores kunde NOV Flexibles og dens ankommende specialfartøjer. Dermed er netop denne anlægsinvestering også afgørende for Kalundborg Havn, fordi den fastholder vores unikke position som Sjællands dybeste havn, siger havnedirektør Bent Rasmussen.

Kalundborg Havn har allerede udbudt opgaven i en licitation og tildelt den til Svendborg Uddybning, der er specialister på området. Arbejdet går i gang inden for nær fremtid og forventes afsluttet allerede i slutningen af januar 2017.

På den måde kan Kaj 15 blive klar til anløb fra fartøjet Lewek Constellation, der kræver maksimal dybde i havnebassinet. Fartøjet er en af verdens største kabel- og pipeline-udlæggere og kommer til Kalundborg i begyndelsen af februar for at afhente pipelines til et stort projekt i Ghana.

Havnedirektør Bent Rasmussen oplyser, at oprensningsopgaven vil andrage cirka en million kroner.

Netop vanddybden er et særligt kendetegn for Kalundborg Havn, der er Sjællands dybeste havn, hvilket spiller en væsentlig rolle for skibstrafikken.

Alle prognoser på området peger således på, at fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og allerede nu begrænser små vanddybder sejladsen i de danske havne.

2/12 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind