Kalundborg Havn står foran havneuddybning

Kalundborg Havn står foran havneuddybning

For at kunne imødegå krav fra sine største kunder har Kalundborg Havn sat gang i et renoveringsprojekt, der skal øge vanddybden i havnen

Når store skibe anløber Kalundborg Havn, har de brug for plads – særligt i dybden. Faktisk er Kalundborg Havn kontraktligt forpligtet til at sikre minimum 10 meters vanddybde i Dokhavnen ved kaj 15.

Ad åre er vanddybden imidlertid faldet til omkring 9,5 meter på grund af såkaldt tilsiltning, hvor sand og biomateriale samler for eksempel tang på bunden af havnebassinet.

Løsningen er at foretage en delvis oprensning og uddybning af havnen, hvor omkring 16.800 kubikmeter materiale skal fjernes fra et område på cirka 20.000 kvadratmeter i Dokhavnsbassinet foran Kaj 15.

- Projektet sikrer, at de største subsea-skibe kan komme til kaj og laste i Kalundborg Havn. Den del er enormt vigtigt, for det betyder, at vi fortsat kan servicere vores kunde NOV Flexibles og dens ankommende specialfartøjer. Dermed er netop denne anlægsinvestering også afgørende for Kalundborg Havn, fordi den fastholder vores unikke position som Sjællands dybeste havn, siger havnedirektør Bent Rasmussen.

Kalundborg Havn har allerede udbudt opgaven i en licitation og tildelt den til Svendborg Uddybning, der er specialister på området. Arbejdet går i gang inden for nær fremtid og forventes afsluttet allerede i slutningen af januar 2017.

På den måde kan Kaj 15 blive klar til anløb fra fartøjet Lewek Constellation, der kræver maksimal dybde i havnebassinet. Fartøjet er en af verdens største kabel- og pipeline-udlæggere og kommer til Kalundborg i begyndelsen af februar for at afhente pipelines til et stort projekt i Ghana.

Havnedirektør Bent Rasmussen oplyser, at oprensningsopgaven vil andrage cirka en million kroner.

Netop vanddybden er et særligt kendetegn for Kalundborg Havn, der er Sjællands dybeste havn, hvilket spiller en væsentlig rolle for skibstrafikken.

Alle prognoser på området peger således på, at fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og allerede nu begrænser små vanddybder sejladsen i de danske havne.

2/12 2016
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge