Kalundborg Ny Vesthavn kastet i gang
Foto: Ole Agerbæk

Kalundborg Ny Vesthavn kastet i gang

En gylden sten blev onsdag kastet i Kalundborg fjord på det sted, hvor opførelsen af 330.000 kvadratmeter nyt havneområde nu går i gang efter mange års forberedelse

- Et kæmpe planmæssigt arbejde overgår nu til konkret udførelse og senere idriftsætning. Så i dag er vi meget glade, sagde  direktør for Kalundborg Havn, Bent Rasmussen da han onsdag kunne fejre, at den længe ventede havneudvidelse officielt kan sættes i gang. 

Sammen med Kalundborgs borgmester, Martin Damm og havnens bestyrelsensformand, Jakob Beck Jensen markerede direktøren 'første spadestik'  som i dagens anledning var blevet til første stenkast.

De tre herrer kastede sammen en gylden sten over rælingen fra dækket på SamsøFærgen, som var hyret specielt til begivenheden, og sejlede de godt 80 inviterede gæster ud i fjorden vest for Asnæsværket,  hvor gravearbejdet nu går i gang.

Ny Vesthavn kommer i første omgang til at tælle 330.000 kvadratmeter, der blandt andet skal rumme containerterminal og 500 meter løbende kaj ud til havnebassinets 15 meter dybe vand.

Faciliteterne giver blandt andet gunstige betingelser for havnebrugende virksomheder og krydstogtrederier, og Kalundborg Havn betragter da også havneudvidelsen som en direkte investering i fremtiden.

- Det er en stor dag for Kalundborg, og jeg er helt tryg ved i dag at have igangsat havneudvidelsen, som vil skabe nye arbejdspladser, styrket erhvervsklynge og øget bosætning til gavn for hele kommunen, sagde Kalundborgs borgmester Martin Damm i sin tale og formanden for bestyrelsen, Jakob Beck Jensen supplerede:

- I dag har vi lagt den første sten i et nødvendigt fundament, for at havnen og den omkringliggende erhvervsklynge kan fortsætte med at bidrage aktivt til erhvervs-, beskæftigelses-, og krydstogtudviklingen. Hvis nye havnebrugende virksomheder skal etablere sig, og hvis Kalundborg skal være attraktiv for fremtidens store krydstogtskibe, har vi brug for mere plads. Derfor er det på alle måder et kvantespring, vi nu har taget. 

 Opførelsen af havneområdet deler sig i to entrepriser, hvor den ene gælder byggeriet på land, mens den anden alene omfatter uddybningsarbejdet på vandet.

Hele projektet forventes at være færdigt i februar 2019

-lipe

 

 

 

11/10 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind