Klagenævn stopper udvidelse af Aarhus HavnFremtidens Havn har Aarhus Havn kaldt det store udvidelsesprojekt på - i første omgang - 43 hektar. Nu er lokalplanen underkendt af klagenævn. Illustration: Aarhus Havn

Klagenævn stopper udvidelse af Aarhus Havn

Den første, planlagte 43 hektar store udvidelse af Aarhus Havn bliver foreløbigt ikke til noget. Et enstemmigt Planklagenævn har tirsdag besluttet, at miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljørapport ikke er opfyldt og lokalplanen er derfor ophævet

Af Lisbeth Petersen

- En historisk milepæl, blev det kaldt, da et politisk flertal i Aarhus Byråd sidste år i juni vedtog en stor udvidelse af containerhavnen i Aarhus efter fem års indledende arbejde med projektering og borgerinddragelse.

Med den politiske godkendelse håbede havnen at kunne gå i gang med første etape af udvidelsen i 2025, men nu bliver den måske aldrig til noget.

En række borgere og foreninger - bl.a. Danmarks Naturfredningsforening - og Alternativet i Storkreds Østjylland har siden klaget til Planklagenævnet over den vedtagne lokalplan og miljøvurderingen for udvidelsen, og tirsdag fik klagerne medhold.

- Planklagenævnet ophæver lokalplanen og kommuneplantillægget med tilhørende miljørapport og sammenfattende redegørelse, da kommuneplantillægget ikke er i overensstemmelse med planlovens regler om udlæg af nye arealer til byzone, da lokalplanen og kommuneplantillægget ikke er i overensstemmelse med planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 2, og da afgrænsningen af miljørapporten ikke er i overensstemmelse med miljøvurderingslovens § 12, stk. 1, skriver klagenævnet i sin afgørelse og konkluderer:

-Det betyder, at lokalplanen og kommuneplantillægget ikke længere gælder.

Kontorchef for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune kalder i en pressemeddelelse nævnets afgørelse for "beklagelig" og udtaler:

- I afgørelsen peger nævnet på flere punkter, hvor plangrundlaget ikke lever til fulde op til kravene, og det vil vi nu sætte os detaljeret ind i.

- Derfor er det på nuværende tidspunkt ikke muligt sige yderligere om, hvad afgørelsen kommer til at betyde for selve projektet ud over, at plangrundlaget ikke er gyldigt på nuværende tidspunkt.

28/5 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien