Kæmpeskib fuldfører flytteopgave i Grenaa Havn

Kæmpeskib fuldfører flytteopgave i Grenaa Havn

En såkaldt Heavy-module-carrier med navnet Audax ankom i sommer til Grenaa Havn for at hente hotelriggen Atlantic Amsterdam og sejle den via den arktiske rute nord om Norge og Rusland til Rusland. Med en længde på hele 206,3 meter og bredde på 43 meter er Audax arealmæssigt den største enhed, der hidtil har anløbet havnen. Se den flotte video af giganternes møde og afsejlingen mod Øst

Heavy-module-carrieren Audax fra rederiet Red Box er af typen 'arktisk skib' bygget i 2016 til at kunne sejle under polar klasse 3 som er den højeste isklasse til et civilt/kommercielt skib.

Atlantic Amsterdam er en tidligere borerig som nu er en såkaldt Jack-up hotelrig med b.a. 136 værelser, opholdslokaler mv. Med den kan offshoremandskab bo på arbejdsstedet i stedet for at skulle sejles eller flyves frem og tilbage, og riggen har bl.a. være flydende hotel i forbindelse med opførelserne af havmølleparkerne Race Bank og Borkum Riffgrund.
Atlantic Amsterdam har ligget til cold stacking i Greenaa Havn siden 2018.

Efter en vellykket lastning kunne de to kæmper begive sig af sted på den månedlange tur til Kina, hvor de er kommet godt frem. Og Grenaa Havn er begejstret for den store, særlige opgave, der blev løst til UG sammen med samarbejdspartnerne.

-Det var kun en mulighed på grund af den store vanddybde og gode besejlingsforhold, som er tilgængelige i Grenaa, siger
CCO hos Grenaa Havn A/S, Theis Gisselbæk.

-lipe

28/10 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien