Kolding Havn skifter til biodiesel

Kolding Havn skifter til biodiesel

Hos Kolding Havn udskiftes traditionel diesel med HVO biodiesel over en fireårig periode – allerede i 2022 bliver 25 % af dieselforbruget erstattet af HVO biodiesel

Kolding Havn rykker frem som en af frontløberne blandt danske og europæiske havne ved systematisk at anvende HVO biodiesel i stedet for den traditionelle diesel.

Ifølge Kolding Havn reducerer en typisk havnekran, som overgår til HVO diesel, CO2 med omkring 90 %.

- Vi ser brugen af biodiesel som en overgangsordning, indtil alle maskiner kan køre elektrisk, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen.

Han fortsætter:

- Biodiesel er tilgængelig nu, selv om der er en betydelig merpris i forhold til traditionel diesel – derfor indfaser vi det over fire år. Samtidig kører vi videre med vores program for elektrificering med ganske tunge investeringer, som fordeles over nogle år – dels af hensyn til økonomien, men dels også af hensyn til teknologien til de store maskiner, som skal modnes yderligere.

- Målet om at blive CO2-neutral i 2030 skal vi nok nå – det har vi lovet os selv i vores grønne strategi.

En duft af pommes frites
HVO biodiesel fremstilles ud fra bioaffald, f.eks. også brugt madolie som fritureolie fra grillen eller storkøkkener.

På havnen joker man derfor også med, at der måske vil brede sig en duft af pommes frites, når de store kraner kører på HVO biodiesel?

På havnen er man sikre på, at brugen af biodiesel vil skærpe appetitten for mere – alene havnekranerne bruger et stykke over 100.000 liter diesel om året, så det batter noget på CO2-regnskabet og dermed havnens klimaregnskab, som udarbejdes hvert år.

Fakta om HVO biodiesel
Biodiesel eller HVO biodiesel er 100 % biologisk dieselolie, som udmærker sig ved at reducere CO2-udledningen med omkring 90 % i forhold til traditionel diesel.

Under fremstillingen af HVO biodiesel beriges olien med brint, så det færdige produkt får egenskaber, så de fleste dieselmotorer kan køre på det.

Udstødningen af røggasser med sundhedsskadelige partikler og NOX reduceres dramatisk med HVO biodiesel, ligesom lugten er stærkt formindsket i forhold til traditionel diesel.

-hawin

13/12 2021
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere