Kolding Havn skifter til biodiesel

Kolding Havn skifter til biodiesel

Hos Kolding Havn udskiftes traditionel diesel med HVO biodiesel over en fireårig periode – allerede i 2022 bliver 25 % af dieselforbruget erstattet af HVO biodiesel

Kolding Havn rykker frem som en af frontløberne blandt danske og europæiske havne ved systematisk at anvende HVO biodiesel i stedet for den traditionelle diesel.

Ifølge Kolding Havn reducerer en typisk havnekran, som overgår til HVO diesel, CO2 med omkring 90 %.

- Vi ser brugen af biodiesel som en overgangsordning, indtil alle maskiner kan køre elektrisk, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen.

Han fortsætter:

- Biodiesel er tilgængelig nu, selv om der er en betydelig merpris i forhold til traditionel diesel – derfor indfaser vi det over fire år. Samtidig kører vi videre med vores program for elektrificering med ganske tunge investeringer, som fordeles over nogle år – dels af hensyn til økonomien, men dels også af hensyn til teknologien til de store maskiner, som skal modnes yderligere.

- Målet om at blive CO2-neutral i 2030 skal vi nok nå – det har vi lovet os selv i vores grønne strategi.

En duft af pommes frites
HVO biodiesel fremstilles ud fra bioaffald, f.eks. også brugt madolie som fritureolie fra grillen eller storkøkkener.

På havnen joker man derfor også med, at der måske vil brede sig en duft af pommes frites, når de store kraner kører på HVO biodiesel?

På havnen er man sikre på, at brugen af biodiesel vil skærpe appetitten for mere – alene havnekranerne bruger et stykke over 100.000 liter diesel om året, så det batter noget på CO2-regnskabet og dermed havnens klimaregnskab, som udarbejdes hvert år.

Fakta om HVO biodiesel
Biodiesel eller HVO biodiesel er 100 % biologisk dieselolie, som udmærker sig ved at reducere CO2-udledningen med omkring 90 % i forhold til traditionel diesel.

Under fremstillingen af HVO biodiesel beriges olien med brint, så det færdige produkt får egenskaber, så de fleste dieselmotorer kan køre på det.

Udstødningen af røggasser med sundhedsskadelige partikler og NOX reduceres dramatisk med HVO biodiesel, ligesom lugten er stærkt formindsket i forhold til traditionel diesel.

-hawin

13/12 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien