Kolding Havn vil tage sig af specialiteterne

Kolding Havn vil tage sig af specialiteterne

Med selektiv udvælgelse af virksomheder bliver papir, gødning og ikke mindst metal kerneområderne i Kolding.

’Alt optaget’

Det er status på Kolding Havns 700.000 kvadratmeter arealer. Ekstra 70.000 kvadratmeter er ganske vist inddæmmet, men de kan ikke tages i brug før om et par år, hvor udbygningen vil foregå langsomt og i fire mindre bidder. Selv når havnen er fuldt udbygget, vil der ikke nødvendigvis være plads til alle.

- Vi vil være ret karrige med hvilke virksomheder, der kan etablere sig på havnen i fremtiden. For når der er 64 erhvervshavne i Danmark, bliver vi nødt til at specialisere os. Og vores speciale er, at vi skal være en havn for specialiteter, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen.

Skibe i rutefart med genbrugspapir
Specialerne er der allerede i Kolding, bl.a. på metal-, stål-, genbrugspapir- og     gødningsområderne.

Havnen har pladsen, ekspertisen, de klimasikrede haller og løftegrejet til at håndtere for eksempel de op til 3,5 tons tunge metalspoler, som via Kolding Havn importeres til forarbejdning i regionens konservesindustri mm. Også papir fra genbrugscontainere i hele landet bliver afskibet herfra til de øvrige nordiske lande, som så sender paller med forarbejdet papir med de samme skibe tilbage.

- Og med hensyn til gødning har vi oplevet en voldsom vækst, fortæller Anders Vangsbjerg Sørensen, og fortsætter:

- Mange landmænd foretrækker levering i bigbags på 750 kg, og til det har vi det nyeste ’sorte’ inden for opsækningsanlæg.

Havnen skal tilføre værdi
Det er gennem det seneste halvandet år, tankerne om at målrette havnens erhvervsområde mere skarpt er blevet til en egentlig strategi for Kolding Havn.

- Vi vil være en del i en proces, som tilfører værdi til godset, og jeg tror meget på hele ’recycling’-området for eksempel inden for papir og metalindustrien. Vi er godt i gang med den proces, som vi nu skal arbejde videre på at forfine og perfektionere, siger direktøren, og tilføjer, at Kolding havn har de samme udfordringer som andre bynære havne, hvor afskærmning for støj, larm mm. er på dagsordenen.

- Men vi har en god dialog med både kommunen og borgerne om hele udviklingen af havnen, som også er positiv, når vi kigger på omsætning. Sidste år var rigtigt godt, vi har ansat flere medarbejdere, og her i første kvartal i år har vi haft en vækst på 10 procent i forhold til sidste år, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

 

2/6 2017
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU