Kolding Havn vil tage sig af specialiteterne

Kolding Havn vil tage sig af specialiteterne

Med selektiv udvælgelse af virksomheder bliver papir, gødning og ikke mindst metal kerneområderne i Kolding.

’Alt optaget’

Det er status på Kolding Havns 700.000 kvadratmeter arealer. Ekstra 70.000 kvadratmeter er ganske vist inddæmmet, men de kan ikke tages i brug før om et par år, hvor udbygningen vil foregå langsomt og i fire mindre bidder. Selv når havnen er fuldt udbygget, vil der ikke nødvendigvis være plads til alle.

- Vi vil være ret karrige med hvilke virksomheder, der kan etablere sig på havnen i fremtiden. For når der er 64 erhvervshavne i Danmark, bliver vi nødt til at specialisere os. Og vores speciale er, at vi skal være en havn for specialiteter, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen.

Skibe i rutefart med genbrugspapir
Specialerne er der allerede i Kolding, bl.a. på metal-, stål-, genbrugspapir- og     gødningsområderne.

Havnen har pladsen, ekspertisen, de klimasikrede haller og løftegrejet til at håndtere for eksempel de op til 3,5 tons tunge metalspoler, som via Kolding Havn importeres til forarbejdning i regionens konservesindustri mm. Også papir fra genbrugscontainere i hele landet bliver afskibet herfra til de øvrige nordiske lande, som så sender paller med forarbejdet papir med de samme skibe tilbage.

- Og med hensyn til gødning har vi oplevet en voldsom vækst, fortæller Anders Vangsbjerg Sørensen, og fortsætter:

- Mange landmænd foretrækker levering i bigbags på 750 kg, og til det har vi det nyeste ’sorte’ inden for opsækningsanlæg.

Havnen skal tilføre værdi
Det er gennem det seneste halvandet år, tankerne om at målrette havnens erhvervsområde mere skarpt er blevet til en egentlig strategi for Kolding Havn.

- Vi vil være en del i en proces, som tilfører værdi til godset, og jeg tror meget på hele ’recycling’-området for eksempel inden for papir og metalindustrien. Vi er godt i gang med den proces, som vi nu skal arbejde videre på at forfine og perfektionere, siger direktøren, og tilføjer, at Kolding havn har de samme udfordringer som andre bynære havne, hvor afskærmning for støj, larm mm. er på dagsordenen.

- Men vi har en god dialog med både kommunen og borgerne om hele udviklingen af havnen, som også er positiv, når vi kigger på omsætning. Sidste år var rigtigt godt, vi har ansat flere medarbejdere, og her i første kvartal i år har vi haft en vækst på 10 procent i forhold til sidste år, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

 

2/6 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind