Koreanske værfter køber Svanehøj-pumper til flere nye kæmpeskibe

Koreanske værfter køber Svanehøj-pumper til flere nye kæmpeskibe

Efter succesfuld levering af deepwell pumpesystemer til seks ethantankere har Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries valgt Svanehøj som leverandør til yderligere fire skibe af samme type

Pumpeproducenten Svanehøj fra Svenstrup ved Aalborg har sikret sig to markante ordrer fra Samsung Heavy Industries (SHI) og Hyundai Heavy Industries (HHI).

I samarbejde med den franske tankdesigner, GTT, skal Svanehøj i 3. kvartal 2021 levere fuel-, cargo-, og spraypumper til fire Very Large Ethane Carriers (VLEC). Der er i alt tale om 56 pumper á 29 meters længde, og for Svanehøj har de to ordrer en samlet værdi af mere end 45 mio. kroner. Virksomheden bygger dermed videre på den positive udvikling, som i 2020 sikrede en omsætningsvækst på 30 %.

- Vi blev i 2019 valgt af SHI og HHI som leverandør af pumper til de første seks af en ny type VLEC, som er større og teknisk mere kompleks end de skibe, som hidtil er blevet bygget til fragt af ethan. Vi har nu fået ordrer fra de to værfter på pumper til yderligere fire af disse nye ethantankere. Det er en flot anerkendelse af vores teknologi og ekspertise, som vi er enormt stolte over, siger Johnny Houmann, salgsdirektør i Svanehøj.

Projekt af stor strategisk betydning

Svanehøj har traditionelt fokuseret på at udvikle cargo-pumper til mindre gasskibe og har i mange år haft en rigtig stærk position i dette segment. Men gasmarkedet har de senere år udviklet sig positivt, og virksomheden så en mulighed for at imødekomme en stigende efterspørgsel på større skibe. Sideløbende lancerede Svanehøj for fire år siden en unik, patenteret brændstofpumpe til gas og kan dermed tilbyde samlede pumpeløsninger, der kan håndtere alle former for gas som LNG, LPG, ammoniak og – som i dette tilfælde – ethan.

- Vi har gennem årene installeret pumper på mere end 1.100 gastankere over hele verden, og det er velkendt, at deepwell pumper medfører nogle klare fordele i forhold til blandt andet optimeret drift og vedligehold, multigas-funktion og mindre spild af cargo. Men det er første gang, at vores gaspumper anvendes i så stor skala, og derfor er dette projekt af stor strategisk betydning for os. Det beviser, at vi kan udvikle kundespecifikke løsninger med 29 meter lange pumper, der kan fungere effektivt ved markant lavere temperaturer og overholde meget strenge krav til blandt andet vibration og drift, siger Johnny Houmann.

Det er første gang, at der anvendes deepwell pumper sammen med GTT’s membrantank, som er lettere og mere pladsbesparende end andre tanktyper, men også mere følsom over for blandt andet vibrationer.

Den udfordring har Svanehøjs ingeniørteam løst gennem en særlig monteringsløsning med såkaldte spider-supports, der stiver pumpen af og reducerer det i forvejen lave vibrationsniveau yderligere. Løsningen blev verificeret digitalt gennem avanceret computermodellering og er siden sat i drift med succes.

Den første af de ti nye VLEC’ere, Seri Everest, gennemførte sin første fulde lastning den 17. januar 2021 i USA og satte efterfølgende kursen mod Kina, hvor ethanen skal bruges til fremstilling af plast. Seri Everest har, i lighed med sine ni kommende søstre, en tankkapacitet på 98.000 kubikmeter. Det gør skibet til verdens hidtil største ethantanker.

-hawin

 

Fakta: Det skal Svanehøj levere til SHI og HHI

Samsung Heavy Industries (SHI) og Hyundai Heavy Industries (HHI) skal tilsammen bygge ti identiske Very Large Ethane Carriers (VLEC) til en kinesisk kunde og valgte i 2019 Svanehøj som pumpe-leverandør til de første seks. Nu har de to koreanske værfter udnyttet en option, der udvider samarbejdet med Svanehøj til at omfatte samtlige ti VLEC’ere.

Svanehøj skal til hver af de ti VLEC’ere levere otte cargo-pumper, to fuel-pumper og fire spray-pumper. Ordrerne til de første seks skibe er leveret, mens de nye ordrer til de sidste fire skibe skal leveres i 3. kvartal 2021. Cargo-pumperne har til opgave at losse ethanen, når skibene lægger til kaj og står således stille på selve overfarten. Ethanen transporteres ved -94ºC, og på overfarten er det spray-pumperne, der skal sørge for at holde tankene nedkølede. Fuel-pumperne henter den væskebaserede ethan op fra tankene og videre til hovedmaskinen. Alle pumper er 29 meter lange. Når de er produceret, pakkes delene i 40 fods containere og fragtes til Sydkorea.

 

Om Svanehøj Group A/S

Svanehøj Group designer, producerer og servicerer specialiserede deepwell- og in-line pumper til vitale applikationer inden for blandt andet aflastning af flydende gas, håndtering af gasbrændstof, motorkøling, brandbeskyttelse og scrubber-teknologi. Virksomheden er leverandør af mærkerne Svanehøj, Hamworthy Pumps, Eureka og Dolphin. Svanehøj Group er ejet af investeringsselskabet Solix og beskæftiger godt 260 medarbejdere, heraf mere end halvdelen i Svenstrup i Danmark, hvor koncernen har sit hovedkvarter. 

29/1 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras