Kran lagde til kaj ved containerterminalen

Kran lagde til kaj ved containerterminalen

Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland

Sejladsen har taget fire dage, og det er en vigtig milepæl, at kranen nu er kommet sikkert frem til sin slutdestination. Kranens ankomst markerer et vigtigt skridt for CMP.

Denne avancerede STS kran er et symbol på CMP's ambitioner om, sammen med By & Havn som er bygherre for den nye containerterminal, at skabe en af de mest effektive og moderne containerterminaler i Nordeuropa.

- Det er med stor begejstring, vi har modtaget den første af vores to nye STS-kraner. Med betydeligt større kapacitet end i dag og med nye teknologier såsom semi-automatisk drift og fjernstyring, vil vi kunne tilbyde vores kunder endnu bedre service fremover.

- De nye kraner drives fossilfrit og genererer også elektricitet, når containerne sænkes. Dette understøtter også vores ambition om en mere bæredygtig og effektiv havnedrift, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO på Copenhagen Malmö Port.

- Dette er den 50. Konecranes STS leveret til containerterminalkunder i Østersøregionen siden 1999. Snart vil denne slutte sig til teamet,  siger Toni Kuparinen, STS Product and Project Manager, Konecranes, Port Solutions.

Han bliver suppleret af Anne Skovbro, adm. direktør, By & Havn.

- By & Havn investerer massivt i den grønne omstilling af erhvervshavnen i København i disse år. Både i forhold til at sikre landstrøm til skibe, der lægger til kaj og til anlægget af en ny og energivenlig containerterminal i Ydre Nordhavn, som fortsat vil gøre det muligt at få varer leveret direkte til regionens borgere, uden at varerne skal transporteres langt over land.

- Kranerne som i disse uger installeres på kajen er ikke bare et tydeligt tegn på, at her skal den kommende containerhavn ligge. Det er samtidig et signal om, at vi ønsker en effektiv drift der fortsat er fossilfri og som er med til at gøre erhvervshavnen bedre og grønnere, siger hun. 

Den anden STS-kran ankommer om nogle uger. De to kraner vil spille en central rolle i operationen på den kommende containerterminal i København, som forventes at åbne i løbet af efteråret 2025.

Terminalen vil øge kapaciteten for godshåndtering og styrke CMP’s position som et vigtigt knudepunkt for international søtransport.

-hawin

Fakta Ship-to-Shore kran:

  • Ship-to-Shore (STS) kraner – 2 stk.
  • Højde (til top): 77,34 meter
  • Højde (med udligger oppe): 108 meter
  • Løftehøjde: 42 meter
  • Afstand mellem kranspor: 24 meter
  • Vægt: 1150 tons
  • Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
  • Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
  • Elforsyning: 3 faser, 10 kV
  • Løftekapacitet: 65/75 tons
  • Hejsehastighed: 90-180 m/min
  • Genererer strøm når containere sænkes
  • Semi-automatisk operation og fjernstyring
7/4 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde