Kran lagde til kaj ved containerterminalen

Kran lagde til kaj ved containerterminalen

Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland

Sejladsen har taget fire dage, og det er en vigtig milepæl, at kranen nu er kommet sikkert frem til sin slutdestination. Kranens ankomst markerer et vigtigt skridt for CMP.

Denne avancerede STS kran er et symbol på CMP's ambitioner om, sammen med By & Havn som er bygherre for den nye containerterminal, at skabe en af de mest effektive og moderne containerterminaler i Nordeuropa.

- Det er med stor begejstring, vi har modtaget den første af vores to nye STS-kraner. Med betydeligt større kapacitet end i dag og med nye teknologier såsom semi-automatisk drift og fjernstyring, vil vi kunne tilbyde vores kunder endnu bedre service fremover.

- De nye kraner drives fossilfrit og genererer også elektricitet, når containerne sænkes. Dette understøtter også vores ambition om en mere bæredygtig og effektiv havnedrift, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO på Copenhagen Malmö Port.

- Dette er den 50. Konecranes STS leveret til containerterminalkunder i Østersøregionen siden 1999. Snart vil denne slutte sig til teamet,  siger Toni Kuparinen, STS Product and Project Manager, Konecranes, Port Solutions.

Han bliver suppleret af Anne Skovbro, adm. direktør, By & Havn.

- By & Havn investerer massivt i den grønne omstilling af erhvervshavnen i København i disse år. Både i forhold til at sikre landstrøm til skibe, der lægger til kaj og til anlægget af en ny og energivenlig containerterminal i Ydre Nordhavn, som fortsat vil gøre det muligt at få varer leveret direkte til regionens borgere, uden at varerne skal transporteres langt over land.

- Kranerne som i disse uger installeres på kajen er ikke bare et tydeligt tegn på, at her skal den kommende containerhavn ligge. Det er samtidig et signal om, at vi ønsker en effektiv drift der fortsat er fossilfri og som er med til at gøre erhvervshavnen bedre og grønnere, siger hun. 

Den anden STS-kran ankommer om nogle uger. De to kraner vil spille en central rolle i operationen på den kommende containerterminal i København, som forventes at åbne i løbet af efteråret 2025.

Terminalen vil øge kapaciteten for godshåndtering og styrke CMP’s position som et vigtigt knudepunkt for international søtransport.

-hawin

Fakta Ship-to-Shore kran:

  • Ship-to-Shore (STS) kraner – 2 stk.
  • Højde (til top): 77,34 meter
  • Højde (med udligger oppe): 108 meter
  • Løftehøjde: 42 meter
  • Afstand mellem kranspor: 24 meter
  • Vægt: 1150 tons
  • Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
  • Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
  • Elforsyning: 3 faser, 10 kV
  • Løftekapacitet: 65/75 tons
  • Hejsehastighed: 90-180 m/min
  • Genererer strøm når containere sænkes
  • Semi-automatisk operation og fjernstyring
7/4 2025
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt