Krydstogtkajen i Visby er indviet

Krydstogtkajen i Visby er indviet

Den nye krydstogtkaj i Visby er blevet indviet, i forbindelse med at fartøjet AIDAdiva gæstede havnen. Satsningen er et samarbejde mellem Region Gotland og Copenhagen Malmö Port (CMP), hvor Region Gotland har bygget kajen, og CMP fra nu af har ansvaret for selve driften. Samtidigt markedsfører begge parter sammen med Gotland Cruise Network, Gotland som destination

I februar 2016 blev det første spadestik til den nye krydstogtkaj i Visby taget, og helt efter tidsplanen er kajen nu åben for anløb. For nylig løb den officielle indvielse af stablen med deltagelse af næsten 200 gæster. Skibet AIDAdiva anløb om morgenen den 30. april, som det andet skib, der ankom til den nye kaj. Allerede 16. april ankom skibet Astoria til Gotland. 

- CMP har lang og god erfaring med at udvikle krydstogthavne og markedsføre destinationer. Det er en milepæl, at vi nu også kan tilbyde vores kunder Visby som krydstogtsdestination. Det gør krydstogtruterne i Østersøen endnu mere attraktive. Det er en stor dag i dag, og vi glæder os over at være med til at udvikle Gotland som krydstogtsdestination, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port AB.  

Før årets krydstogtsæson er 90 anløb med i alt cirka 90.000 passagerer registreret til at besøge Gotland. Målet er at nå 150.000 passager inden for nogle år.

- Vi vil sammen med CMP og Gotland Cruise Network skabe de rette forudsætninger for, at besøgende kan få unikke og positive oplevelser fra deres besøg på Gotland, og at erhvervslivet over hele Gotland ser nye forretningsmuligheder med vores satsning og vores samarbejde med CMP, siger Peter Lindvall, Regionsdirektør for Region Gotland. 

Under projektet har spørgsmål om bæredygtighed spillet en stor rolle. Skibene, som ankommer til Visby, kan tømme deres afløbsvand i et udligningsbassin under jorden for derfra at pumpe det videre til rensningsanlægget. Slammet kan derefter anvendes i biogasproduktionen på Gotland.  

To skibe på hver cirka 340 meter kan anløbe krydstogtskajen på samme tid. I alt strækker den sig, inklusive landfæste, ca. 600 meter ud i havet. Terminalen, som findes i tilslutning til kajen, er 300 kvadratmeter og beregnet til service til passagerer og besætning.  

-hawin

1/5 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland