Krydstogtkajen i Visby er indviet

Krydstogtkajen i Visby er indviet

Den nye krydstogtkaj i Visby er blevet indviet, i forbindelse med at fartøjet AIDAdiva gæstede havnen. Satsningen er et samarbejde mellem Region Gotland og Copenhagen Malmö Port (CMP), hvor Region Gotland har bygget kajen, og CMP fra nu af har ansvaret for selve driften. Samtidigt markedsfører begge parter sammen med Gotland Cruise Network, Gotland som destination

I februar 2016 blev det første spadestik til den nye krydstogtkaj i Visby taget, og helt efter tidsplanen er kajen nu åben for anløb. For nylig løb den officielle indvielse af stablen med deltagelse af næsten 200 gæster. Skibet AIDAdiva anløb om morgenen den 30. april, som det andet skib, der ankom til den nye kaj. Allerede 16. april ankom skibet Astoria til Gotland. 

- CMP har lang og god erfaring med at udvikle krydstogthavne og markedsføre destinationer. Det er en milepæl, at vi nu også kan tilbyde vores kunder Visby som krydstogtsdestination. Det gør krydstogtruterne i Østersøen endnu mere attraktive. Det er en stor dag i dag, og vi glæder os over at være med til at udvikle Gotland som krydstogtsdestination, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port AB.  

Før årets krydstogtsæson er 90 anløb med i alt cirka 90.000 passagerer registreret til at besøge Gotland. Målet er at nå 150.000 passager inden for nogle år.

- Vi vil sammen med CMP og Gotland Cruise Network skabe de rette forudsætninger for, at besøgende kan få unikke og positive oplevelser fra deres besøg på Gotland, og at erhvervslivet over hele Gotland ser nye forretningsmuligheder med vores satsning og vores samarbejde med CMP, siger Peter Lindvall, Regionsdirektør for Region Gotland. 

Under projektet har spørgsmål om bæredygtighed spillet en stor rolle. Skibene, som ankommer til Visby, kan tømme deres afløbsvand i et udligningsbassin under jorden for derfra at pumpe det videre til rensningsanlægget. Slammet kan derefter anvendes i biogasproduktionen på Gotland.  

To skibe på hver cirka 340 meter kan anløbe krydstogtskajen på samme tid. I alt strækker den sig, inklusive landfæste, ca. 600 meter ud i havet. Terminalen, som findes i tilslutning til kajen, er 300 kvadratmeter og beregnet til service til passagerer og besætning.  

-hawin

1/5 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind