Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen

Indtil videre er der 60 krydstogtsanløb i kalenderen for 2025, og med et nyrenoveret modtageområde er alt klar til at byde krydstogtskibene og de mange gæster velkommen.

Vi oplever en stigende interesse for Aarhus og havnen fra krydstogtrederiernes side, og jeg glæder mig over, at rederierne igen og igen prioriterer os på deres ruter. Det er godt for erhvervslivet i hele området, siger Carsten Kruse, der er CCO hos Aarhus Havn.

2024 var et rekordår, da Aarhus Havn havde besøg af 193.000 krydstogtsgæster.

Forventningerne er dog endnu større til den kommende sæson. Der er nemlig udsigt til over 200.000 krydstogtsgæster.

- Vi er meget glade for, at antallet af internationale krydstogtsgæster ser ud til at blive større end nogensinde. Det skaber stor værdi for kulturinstitutioner, butikker og attraktioner, og vi får mulighed for at præsentere destinationen for endnu flere. Vores velkomstværter og de frivillige ReThinkers vil som altid stå klar til at byde velkommen med rugbrødshapsere, gode anbefalinger og et stort smil, siger Pia Lange Christensen, der er direktør hos VisitAarhus.

Flere skal bruge landstrøm
Aarhus Havn forventer, at op mod 80 procent af skibene, der i 2025 anløber krydstogtskajen, benytter landstrømsanlægget.
Sidste år var tallet 68 procent.

Der er en stor vilje blandt rederierne til at bruge landstrøm, når det er muligt. Når skibene kan slukke dieselgeneratorerne og i stedet forsyne sig med grøn strøm, giver vi både gæsterne og aarhusianerne en bedre oplevelse, siger Carsten Kruse.

Aarhus Havn indførte sidste år en grøn afgift, som gør det dyrere for krydstogtskibene at fravælge landstrømmen. Det betyder en ekstra afgift på op til 80.000 kroner til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrøm.

-lipe

23/4 2025
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028