Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen

Indtil videre er der 60 krydstogtsanløb i kalenderen for 2025, og med et nyrenoveret modtageområde er alt klar til at byde krydstogtskibene og de mange gæster velkommen.

Vi oplever en stigende interesse for Aarhus og havnen fra krydstogtrederiernes side, og jeg glæder mig over, at rederierne igen og igen prioriterer os på deres ruter. Det er godt for erhvervslivet i hele området, siger Carsten Kruse, der er CCO hos Aarhus Havn.

2024 var et rekordår, da Aarhus Havn havde besøg af 193.000 krydstogtsgæster.

Forventningerne er dog endnu større til den kommende sæson. Der er nemlig udsigt til over 200.000 krydstogtsgæster.

- Vi er meget glade for, at antallet af internationale krydstogtsgæster ser ud til at blive større end nogensinde. Det skaber stor værdi for kulturinstitutioner, butikker og attraktioner, og vi får mulighed for at præsentere destinationen for endnu flere. Vores velkomstværter og de frivillige ReThinkers vil som altid stå klar til at byde velkommen med rugbrødshapsere, gode anbefalinger og et stort smil, siger Pia Lange Christensen, der er direktør hos VisitAarhus.

Flere skal bruge landstrøm
Aarhus Havn forventer, at op mod 80 procent af skibene, der i 2025 anløber krydstogtskajen, benytter landstrømsanlægget.
Sidste år var tallet 68 procent.

Der er en stor vilje blandt rederierne til at bruge landstrøm, når det er muligt. Når skibene kan slukke dieselgeneratorerne og i stedet forsyne sig med grøn strøm, giver vi både gæsterne og aarhusianerne en bedre oplevelse, siger Carsten Kruse.

Aarhus Havn indførte sidste år en grøn afgift, som gør det dyrere for krydstogtskibene at fravælge landstrømmen. Det betyder en ekstra afgift på op til 80.000 kroner til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrøm.

-lipe

23/4 2025
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik