Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen

Indtil videre er der 60 krydstogtsanløb i kalenderen for 2025, og med et nyrenoveret modtageområde er alt klar til at byde krydstogtskibene og de mange gæster velkommen.

Vi oplever en stigende interesse for Aarhus og havnen fra krydstogtrederiernes side, og jeg glæder mig over, at rederierne igen og igen prioriterer os på deres ruter. Det er godt for erhvervslivet i hele området, siger Carsten Kruse, der er CCO hos Aarhus Havn.

2024 var et rekordår, da Aarhus Havn havde besøg af 193.000 krydstogtsgæster.

Forventningerne er dog endnu større til den kommende sæson. Der er nemlig udsigt til over 200.000 krydstogtsgæster.

- Vi er meget glade for, at antallet af internationale krydstogtsgæster ser ud til at blive større end nogensinde. Det skaber stor værdi for kulturinstitutioner, butikker og attraktioner, og vi får mulighed for at præsentere destinationen for endnu flere. Vores velkomstværter og de frivillige ReThinkers vil som altid stå klar til at byde velkommen med rugbrødshapsere, gode anbefalinger og et stort smil, siger Pia Lange Christensen, der er direktør hos VisitAarhus.

Flere skal bruge landstrøm
Aarhus Havn forventer, at op mod 80 procent af skibene, der i 2025 anløber krydstogtskajen, benytter landstrømsanlægget.
Sidste år var tallet 68 procent.

Der er en stor vilje blandt rederierne til at bruge landstrøm, når det er muligt. Når skibene kan slukke dieselgeneratorerne og i stedet forsyne sig med grøn strøm, giver vi både gæsterne og aarhusianerne en bedre oplevelse, siger Carsten Kruse.

Aarhus Havn indførte sidste år en grøn afgift, som gør det dyrere for krydstogtskibene at fravælge landstrømmen. Det betyder en ekstra afgift på op til 80.000 kroner til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrøm.

-lipe

23/4 2025
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn