Kunstig intelligens siger 'Kombardo'

Kunstig intelligens siger 'Kombardo'

Der står stadig en medarbejder og vinker bilerne på plads på Molslinjens hurtigfærger på Kattegat og i Østersøen. Men fordelingen af bilerne på færgernes vogndæk sker ved hjælp af avanceret og nu prisbelønnet kunstig intelligens

Det betyder meget, hvordan bilerne fordeles på en hurtigfærge. Holder bilerne optimalt i opmarchbanerne, bliver der bedre plads til på vogndækket, færgen sejler bedre og bruger mindre brændstof.

Herudover kommer der færre forsinkelser fordi færgen lastes hurtigere. Så når en medarbejder i kombardo-vest vinker bilerne på plads, så ligger der en grundig data-proces forud.

Prognosen for, hvornår de mange biler og passagerer dukker op til en bestemt afgang, og hvordan de skal fordeles, foretages af kunstig intelligens -et analyseværktøj, som netop er blevet tildelt prisen for 'Data Tech Deployment of the Year' ved den internationale Data Breakthrough Awards.

Vinderne i andre kategorier er data-giganter som Google Cloud, Fivetran, IBM, Informatica, Neo4j, Microsoft og Kong.

Tidligere har samme system vundet priser ved Danish Digital Award.

Mere plads og mindre brændstof
Det er det københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed, Halfspace, som sammen med Molslinjen har udviklet de algoritmer, som sørger for prognoser og fordeling af biler på hurtigfærgerne på både Kattegat og i Østersøen på ruten til Bornholm.

-Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Det er en helt central ting i vores forretning. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

-Én ting er at udvikle algoritmer, noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser, og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det vi sammen er blevet belønnet for med denne award, som vi er utroligt stolte over at vinde sammen med Molslinjen, siger Halfspaces' Founding Partner og Managing Director, Claus Bek Nielsen.

-lipe

26/3 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien