Landstrøm på Aarhus Havns nye færgeterminal

Landstrøm på Aarhus Havns nye færgeterminal

Molslinjens færger anløber Aarhus Havn ca. 3800 gange om året. Fra efteråret vil færgerne kunne modtage landstrøm på den nye færgeterminal på Østhavnen. Det er resultatet af en fælles investering, som Molslinjen og Aarhus Havn netop har besluttet at foretage

Aarhus Havn er i øjeblikket i gang med at bygge en ny færgeterminal på Østhavnen. Når Molslinjens hurtigfærger på Kattegat i slutningen af 2020 flytter hele sin operation til den nye færgeterminal, vil færgerne kunne tanke strøm fra et helt nyt landstrømsanlæg på havnekajen.

- Hurtigfærgerne vil således ikke længere skulle bruge brændstof-drevne generatorer til at producere den nødvendige strøm, når skibene ligger i havn, og dermed har vi opnået en mere bæredygtig drift, siger Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen.

Han tilføjer, at det er meget vigtigt for Molslinjens drift, at man også kan holde skibenes systemer kørende, når de ligger i havn om natten. Og det kan nu gøres helt stille og uden emissioner.

Både Molslinjen og Aarhus Havn er enige om vigtigheden af at investere i fremtidig bæredygtighed. For Aarhus Havn giver det især mening at bidrage til landstrømsanlægget, fordi der er tale om en investering, som reducerer miljøaftrykket fra 3800 årlige anløb.

- Når hver eneste, færge der ankommer til Aarhus Havn, kan tilsluttes anlægget, er der for alvor noget bæredygtighed at hente. Og desuden kræver anlægget ikke ekstra energi-infrastruktur til terminalen, idet anlægget kan tilsluttes den nuværende infrastruktur, siger kundechef Nicolai Krøyer.

-lipe

30/1 2020
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt