Landstrøm på Aarhus Havns nye færgeterminal

Landstrøm på Aarhus Havns nye færgeterminal

Molslinjens færger anløber Aarhus Havn ca. 3800 gange om året. Fra efteråret vil færgerne kunne modtage landstrøm på den nye færgeterminal på Østhavnen. Det er resultatet af en fælles investering, som Molslinjen og Aarhus Havn netop har besluttet at foretage

Aarhus Havn er i øjeblikket i gang med at bygge en ny færgeterminal på Østhavnen. Når Molslinjens hurtigfærger på Kattegat i slutningen af 2020 flytter hele sin operation til den nye færgeterminal, vil færgerne kunne tanke strøm fra et helt nyt landstrømsanlæg på havnekajen.

- Hurtigfærgerne vil således ikke længere skulle bruge brændstof-drevne generatorer til at producere den nødvendige strøm, når skibene ligger i havn, og dermed har vi opnået en mere bæredygtig drift, siger Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen.

Han tilføjer, at det er meget vigtigt for Molslinjens drift, at man også kan holde skibenes systemer kørende, når de ligger i havn om natten. Og det kan nu gøres helt stille og uden emissioner.

Både Molslinjen og Aarhus Havn er enige om vigtigheden af at investere i fremtidig bæredygtighed. For Aarhus Havn giver det især mening at bidrage til landstrømsanlægget, fordi der er tale om en investering, som reducerer miljøaftrykket fra 3800 årlige anløb.

- Når hver eneste, færge der ankommer til Aarhus Havn, kan tilsluttes anlægget, er der for alvor noget bæredygtighed at hente. Og desuden kræver anlægget ikke ekstra energi-infrastruktur til terminalen, idet anlægget kan tilsluttes den nuværende infrastruktur, siger kundechef Nicolai Krøyer.

-lipe

30/1 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien