Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske HavneLars Nordahl, CEO på Rønne Havn A/S er nyt bestyrelsesmedlem i Danske Havne. Foto: Kristoffer Linus Rønne Havn

Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen

De seneste år har Rønne Havn yderligere konsolideret sin position som Bornholms centrale forsyningshavn. Havnen fungerer også som regionens vigtigste udskibningshavn for vindmøller og et knudepunkt for krydstogtturismen i Østersøen.

Tine Kirk, som er adm. direktør i Danske Havne glæder sig over, at Rønne Havns CEO, Lars Nordahl nu bliver medlem af brancheforeningens bestyrelse:

-Rønne Havn er en nøgleaktør inden for den danske havnesektor og et forbillede, når det gælder grøn omstilling og udvikling af havnesektoren i Østersøen. Gennem sit arbejde som CEO for Rønne Havn har Lars formået at gøre havnen til en vital del af Bornholms økonomi og infrastruktur. Dermed er havnen ikke kun blevet en vigtig faktor for forsyningssikkerheden på Bornholm, men også en vækstmotor for øens mange virksomheder, siger hun og fortsætter:

- Vi er meget glade for at byde Lars Nordahl velkommen i bestyrelsen, og vi ser frem til at drage nytte af hans erfaring og visioner i arbejdet med at udvikle og styrke de danske erhvervshavne.

-lipe

20/1 2025
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien